Maandag 10 april, Belem in de provincie Para verke - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Jos - WaarBenJij.nu Maandag 10 april, Belem in de provincie Para verke - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Jos - WaarBenJij.nu

Maandag 10 april, Belem in de provincie Para verke

Blijf op de hoogte en volg Jos

11 April 2017 | Brazilië, Belém

Maandag 10 april, Belem in de provincie Para verkennen

Van Jelte

Om half negen, na een warme douche en welhaast koninklijk ontbijt staan we buiten het hotel. Dat ligt aan de Avenido Fargas, te vergelijken met de Ramblas. De gisteravond door Chris besproken stadsgids vertelt olijk dat hij met ons mee wil lopen naar interessante Belem spots, maar dat hij als leraar engels een zieke collega moet vervangen... we laten hem gewoon staan en vertrekken lopend richting haven en markt.
Die markt van Belem is van wereldklasse, oneindig groot. Immens aanbod van groente, fruit, (para)noten, vlees en vis, huishoudelijke zaken en gezonde zaden... acaibessen bijvoorbeeld. Ook een hele uitgebreide afdeling kruiden waar onze Chris (reisleider) uut Zalk eindeloos over sjamanen en esoteria kan vertellen.
Er is meer moois te zien. Een prachtige overdekte ijzeren markthal met dito uitkijktoren uit 1867, prachtige maar vaak flink vervallen koloniale panden. We krijgen trek in meer. Na de koffie laten we de groep alleen en wandelen naar de baai waar we struikelen over witte reigers en zwarte kalkoengieren. Die doen zich te goed aan al het visafval. We zien een oude tramrails en besluiten die te volgen: de route naar het oude fort, Forte do Castelo met uitzicht over de stad, visafslag en markt. Ongemerkt, maar toch opgemerkt lopen twee militairen in volledige oorlogsuitrusting met ons mee tot het fort. Het is hier lang niet overal goed pluis!
We mogen het verlaten, maar ook goed bewaakte fort binnen en krijgen zo een idee hoe Belem is ontstaan en zich verdedigde. Bij het fort is een klein maar fijn museum over voorwerpen uit de vroege steentijd die in de baai zijn gevonden. Ook zijn er een aantal zwartwit foto's van de barbaarse slavernij van de portugezen te zien...
Aan de overkant rijst de prachtige witte Catedral van Belem op. Pas om drie uur open...
Het is dertien uur en een restaurant met de naam Corte doemt voor ons op. Het menu is daar aantrekkelijk en het bier weer best. We stellen vast dat Belem veel te bieden heeft. De zware regenbui zien we binnen wel zitten.
Na de lunch is het plan om het museum do Para Palazio Lauro Soder te bezoeken dat volgens Jelte's boekje gewoon op maandag open is. Helaas toch gesloten, iets met een verstoorde energievoorziening. De medewerkers maken zich nuttig met het onder hoge druk reinigen van het voorportaal en stoep. Zaterdag is onze laatste kans om het museum te bezoeken, vlak voordat we weer naar Schiphol zullen vliegen.
Het begint weer te druppelen en net op tijd kunnen we schuilen bij de rechtbank, Palazio Antonio Lemos waar ook het kunstmuseum van Belem is gehuistvest, dat we ook al niet van binnen mogen bekijken omdat er een kleine brand heeft gewoed. We hebben wel een gezellig onderonsje met alweer de bewaking.
Na een half uur trekken we onze vrolijk gekleurde regencapes aan en laten een foto van onszelf in plastic maken.
Gauw door het park naar de Catedral waar muziek en gebed klinken. Prachtige plafondschilderingen van De Angelis, veel marmer en een mooie sfeer.
Het is bijna vier uur en het uitzoeken van hangmatten laten we ook tot zaterdag liggen.
De taxi bengt ons voor vijftien reals (vierenhalve euro) weer naar het hotel.
's avonds eten we heerlijk buiten bij de haven met op de voorgrond voorbij schuivende veerboten en op de achtergrond loungemuziek van een live band.
Morgen om vier uur op om de boot van half zes te halen, naar onze een na laatste stop Ilha do Marajo naar het plaatsje Joannis.
het eiland in de Amazone... waar de straten van gras zijn...

Maar of er internet is, dat merken we morgen.

• 11 April 2017 - 14:30

Tom Rang:

Ik volg al je verslagen met veel interesse. Mijns inziens is dit niet bepaald een chique vakantie. Bruin water, hangmatten, veel regen, gammele bus. In en uitstappen door het raam.
    Maar......Je ziet prachtige dingen, veel onbekende dieren, prachtige markten,veel varen. Lijkt me fantastisch en het bier is uitstekend. Ik denk, dat je voor zo een reis wel een goede
    conditie moet hebben. Ben erg benieuwd naar de foto's. Hier alles ok'e. Hartelijke groeten van Tom en. Jet uit een bewolkt Arnhem.

• 11 April 2017 - 22:25

Leonie:

Weer met veel plezier de reisverslagen gelezen.Wat zullen jullie het hier weer saai vinden.Alhoewel de natuur zich nu van zijn allermooiste kant laat zien.Knalgele mahonia in het achterpad en de bloesem hangt in volle pracht ad bomen.Tom en Sam zitten de gehele dag bij ons in de tuin.Geniet van Brazilie en tot gauw.

• 12 April 2017 - 14:04

Ria:

Weer een erg gezellig en reuze interessant verslag. Deze keer van Jelte zoals ik lees.
    Ben zo benieuwd of jullie nu Brazielie-gangers zijn i.p.v. CUBA????
    Geniet nog even...