manaus en inschepen op de amazoneboot - Reisverslag uit Aparecida, Brazilië van Jos - WaarBenJij.nu manaus en inschepen op de amazoneboot - Reisverslag uit Aparecida, Brazilië van Jos - WaarBenJij.nu

manaus en inschepen op de amazoneboot

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 April 2017 | Brazilië, Aparecida

29 maart vlucht naar manaus en inschepen op de amazoneboot

Verslag van Herma

Ongelooflijk dat we na een nacht van zes uur om drie uur het alarm van de telefoon af laten gaan. Een klamme nacht met het raam open. De droge lucht, te droge lucht van de airco nog maar even buiten gelaten.
Bij het opstaan staat de thermometer al op 25 graden. Gewaarschuwd voor koude douches verderop deze reis laat ik het warme water extra lang over me heen stromen. Reizen moet ook genieten blijven. Zonder ontbijt vertrekken we om vier uur en zes minuten, maar nog net ook met Marijke en Jos, met de bus weer naar de terminal. We maken kennis met hoe Brazilië werkt. Bij het inchecken wordt de groep van zestien gesplitst in twee, vaak dwars door zilveren en gouden huwelijken heen. Na de incheck krijgen we ontbijt bij een koffietentje. Die koffie smaakt naar meer. Ze doen er zo hun best op dat het twintig minuten duurt voordat jos ook het gouden bonenvocht in kan nemen. Over de broodjes rep ik hier maar niet. De groep is nieuw maar na de eerste nacht lijkt iedereen bereid er wat leuks van te willen maken. In ieder geval voor zichzelf.

We zitten gezellig samen opgegeborgen in de staart van het vliegtuig. Het zit verder helemaal vol op dit vroege uur. Om kwart over zes zien we Belem vanuit de lucht nog in alle rust zich op warmen in de eerste zonnestralen. Na twee uur en een kwartier landen we, na een stoere doorstart in Brasilia, voor de volgende vlucht. Op naar nog een kop heerlijke koffie, op naar Manaus!

Twee uur later komen we, in de regen, in Manaus aan. Je bent niet voor niets onderweg naar het regenwoud! We gaan met de bus eerst naar het wereldberoemde teatro Amazonas, een imposant gebouw waar we door een trotse cultura turismo medewerker worden rondgeleid tot in de nok waar we de kleedkamer van dame Margot Fonteyn in mogen. Alsof ze gisteravond nog een voorstelling heeft gegeven...kostuum, parels en dansschoenen.

De regen stopt en we komen droog op de Vitoria Amazona, ons prive schip voor de komende drie dagen en nachten, all inclusive maar dan volledig anders.
Onze uitgestelde lunch nemen we om vier smiddags in. Lekker vis en noedels, rijst en zwarte bonen. Daarna het ritueel van het bovendek vol hangen met hangmatten. Wat een vooruitzicht... drie nachten buiten slapen, hangend in de schommelende doeken. Ze houden personen tot honderd kilo. gelukkig maar.

De groep komt langzaam in balans. De verrekijker mensen lopen opeens naar een kant van de boot en spotten een grote schaarbek, een meeuwachtige. Ze zijn verrukt en ik denk dat ik nog veel van ze kan leren. Rustzoekers en natuurliefhebbers is de verbindende schakel tussen ons. Even later spotten we met het blote oog een groep zwarte gieren, kort lichaam breed gespreide vleugels... en een papegaaienpaartje, ze blijven elkaar hun leven lang trouw...

Voor het avondeten leggen we aan om een eerste jungle wandeling te maken naar de bloeiende victoria regina's. Op een glibberige loopplank klimmen we in een hoge luchtvochtigheid de hoogte in. Aapjes krijsen om ons heen. Vogels van diverse pluimage maken hun eigen roepgeluiden. Mijn camera legt wel momenten vast maar mist straks deze oerwoudgeluiden. Na een kilometer zien we de grote leliebladeren liggen met de prachtige grote roze bloemen. Één meter doorsnee. Een steltloper gebruikt zo'n blad als veilig nest voor zijn jongen. Deze noemen ze ook wel jezusloper! Op de terugweg nog een rode aap met haar jong begroet, de hoog in een boom hangende luiaard vond ons bezoek niet de moeite waard...

Bij het avondeten constateren we een enerverende lange dag in Brazilië te hebben doorgemaakt. Het is pas zeven uur in de avond maar we hebben er al achttien enerverende uren opzitten na een te korte nacht in Belem. De zon verrast ons door bloedrood onder te gaan. We kijken verwonderd naar de koperen gloed rondom de boot. De stemming wordt mild en zacht. Ieder zoekt zijn eigen hangmat op en worstelt zich even naar een goede slaaphouding. Om tien uur gaat de motor van de boot uit en wordt het oorverdovend stil.
Nog een verre roep, een lichte plons.

• 02 April 2017 - 21:52

Wietske:

Jullie reis klinkt als een droom, wat heerlijk! Geniet ook maar een beetje extra voor ons. Xxxx

• 03 April 2017 - 08:50

Ria Pouw:

Jullie zijn er echt helemaal uit.
    Veel mooie verhalen meenemen....want alles opschrijven lukt niet denk ik.

Hoe gaat het met Hilde en Jan. Is dit wel een reis voor hun samen met een sigaret of sigaar?