Woensdag 4 mei 2016, van een fallus en poppendans - Reisverslag uit Xóm Phó, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu Woensdag 4 mei 2016, van een fallus en poppendans - Reisverslag uit Xóm Phó, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu

Woensdag 4 mei 2016, van een fallus en poppendans

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 Mei 2016 | Vietnam, Xóm Phó

We hebben voortreffelijk geslapen op de boot, en genieten na van de kalkrotsen om ons heen. Terwijl we nog wakker worden verdwijnen er al boten om ons heen. Wij blijven echter nog even, want we gaan de Hang Sung Sot grot bezoeken. We vertrekken met de parlevinker na het ontbijt naar de grot, waar we na een korte klim de grot betreden. Deze grot wordt de Grot der Eerbied genoemd vanwege een grote rots in de vorm van een fallus. De grot beslaat diverse ruimtes, die modern worden uitgelicht met vele kleuren. Het komt in het geheel niet onnatuurlijk over, maar geeft een fraaie verscherping van de diverse rotsformaties, stalactieten en stalagmieten. Sommige ruimtes zijn extra groot, en zijn vroeger ook gebruikt voor wapenopslag. We varen terug naar onze boot, waar we een douche nemen voor de terugreis. Ondertussen hebben de kapiteins van de twee boten koers terug gezet naar de haven (terwijl de boten nog aan elkaar zitten). Pas wanneer iedereen terug is op de hoofdboot en we onze kamersleutels hebben ingeleverd varen we als twee losse boten verder. Gedurende de terugreis naar de haven verblijven we op het dek, en nemen afscheid van de prachtige Halongbaai. We rijden hierna terug met de bus naar Hanoi, waar we ons opfrissen voor het waterpoppentheater.

De Roi Nuoc, het waterpoppentheater, is al 1000 jaar bekend, en wordt genoemd als een van de meest authentieke expressievormen van de Vietnamese cultuur. Werden uitvoeringen vroeger gedaan in rijstvelden en meren bij dorpen, tegenwoordig vinden de uitvoeringen plaats in theaters met een waterbassin. De poppenspelers staan achter een scherm in het water, en bewegen hun poppen aan ingenieuze stokken voor het scherm. Bij onze voorstelling gebruiken ze ook draken met rook en vuurwerk, om de voorstelling te verlevendigen. Aan de kant zit een traditioneel orkestje, tezamen met de vertellers en stemmen van sommige poppen. De verhalen spelen zich af in de boerencultuur met traditionele personages, goed en kwaad. Voor ons is het erg leuk om te zien hoe fraai de poppenspelers in staat zijn om het watergebeuren na te bootsen, eendjes achter hun moeder, vissen in het water, personages die zwemmen, een kat die een eendje vangt, echt heel leuk gedaan. Uiteraard kunnen we het verhaal niet volgen, maar het was leuk om te zien.

Na afloop gaat het grootste deel van de groep nog eenmaal samen eten. We vinden een plek boven op een gebouw dat op de begane grond gerenoveerd wordt. De vijfde verdieping is een soort juppenplek, met twee zitters, maar we vinden op de zesde verdieping een plek waar we alleen met de groep aan twee tafels zitten met uitzicht op het Hoan Kiem Meer. Dit meer midden in Hanoi ten zuiden van de oude wijk wordt feestelijk verlicht. Het eten laat even op zich wachten, dus kunnen we de camera's laten snorren. Ofschoon we het gevoel hebben dat er plotseling ratten wegschieten (de ober spreekt van muizen), is het eten heerlijk en sluiten we de laatste avond in goede sfeer af. Na een forse wandeling gaan we snel naar bed voor de laatste dag in Hanoi.

• 05 Mei 2016 - 07:37

Nellie:

Het blijft een cadeautje, 's morgens de Vietnamese reisverhalen in de mail. Ik ga ze missen. Gek idee dat het er alweer bijna op zit voor jullie. We wensen jullie een soepele terugreis. Liefs van Joost en Nellie