Zat/Zon 30 apr/1mei, de overnachting - Reisverslag uit Xóm Phó, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu Zat/Zon 30 apr/1mei, de overnachting - Reisverslag uit Xóm Phó, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu

Zat/Zon 30 apr/1mei, de overnachting

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 Mei 2016 | Vietnam, Xóm Phó

Ditmaal een verslag over twee dagen. Op ons vorige overnachtingsadres hadden we geen WiFi en dus een combinatie verslag.

Zaterdagochtend werden we wakker met slecht nieuws. Er was ingebroken bij Herma en Jelte via het terras. Hoewel dit terras op de zevende verdieping is, hadden de inbrekers toegang verschaft via een andere kamer, en via dat balkon, dat rechtstreeks in verbinding staat met het balkon van Jelte, de broek van Jelte door de deur naar buiten getrokken en zijn zakken leeggehaald. Vooral geld, Euro's en Vietnames Dong, werd buitgemaakt, alsmede zijn kleine foto toestel met zijn foto's. Gelukkig zijn de foto's van Herma, met o.a. de 1500 poorten van Hue bewaard gebleven. De belangrijke papieren, zoals paspoort en pasjes lagen verderop in de kamer, en bleven gelukkig ook onontdekt. Ongelukkiger waren de Israëlische buren, die al hun geld en telefoons met belangrijke gegevens kwijtraakten. Het duurde bijna de hele ochtend voordat de formaliteiten met hotel en politie geregeld waren, waarna we konden vertrekken naar onze volgende bestemming, Bac Ha. De rit verloopt voorspoedig, en we rijden een stuk langs de Vietnamees-Chinese grens. Onze gids vertelt over smokkelroutes, de Chinese maffia en veel meer, en lijkt eindelijk een klein beetje herstellende van zijn ziekte, zodat we toch verrast zijn wanneer hij meedeelt dat hij via het lokale reisagentschap een andere gids geregeld heeft. We zien inderdaad dat hij flink vermagerd is, en een bezoek aan de dokter maakte duidelijk dat hij een paar dagen naar het ziekenhuis moet om aan te sterken. Duidelijk emotioneel over dit besluit is hij wel. Eigenlijk hadden we dit al eerder verwacht, maar zoals gezegd het ging soms minder, en soms beter.

We rijden in de richting van Bac Ha opnieuw omhoog, en rijden door een prachtig berglandschap, extra fraai door het bijzonder mooie weer. In Bac Ha stoppen we bij een hotel, en maken een wandeling door het dorp onder begeleiding van de gids. Hij geeft aan waar diverse onderdelen van de beroemde zondagmarkt te vinden zijn, die we morgenochtend bezoeken, waarna we onze dagtassen uit de bus pakken, en wandelen naar ons overnachtingsadres. Vannacht slapen we in een Homestay, een soort slaapzaal bij de mensen thuis. We weten niet wat dit precies inhoud, maar wandelen al snel het dorp uit door een fantastisch landschap. Oorverdovend is het geluid van de natuur, krekels en kikkers, geen brommers, nou ja, één dan, en niet te warm, want we zitten hier op 1300m hoogte. Na een half uur wandelen zien we een prachtig nieuw opgetrokken grote schuur, stijf in de lak, en dat blijkt onze slaapplaats te zijn. We worden op het terrein verwelkomd door de boer, zijn vrouw en een klein kind, we vermoeden een kleinkind, en de groene thee, heel sterk, staat al klaar. We brengen onze spullen naar de slaapzaal, waar de bedden klaarliggen, heel harde bedden met zeer zware dekens. We smeren ons in met DEET, er zijn hier muggen, en gaan naar beneden voor een lekker potje bier. Ik loop nog een klein stukje rond en zie dat de boerderij in een heel klein dorpje ligt aan het einde van de weg. Het schemert al wanneer we gaan eten, een maaltijd klaargemaakt door de boer, prima met lokale groenten, vlees en rijst. Na het eten zitten we nog even buiten in een heerlijk koele temperatuur. Ondertussen is er muggengaas rondom de bedden gespannen en gaan we heerlijk slapen. Er blijken voldoende toiletten en douches te zijn, prima in orde dus. Als ik midden in de nacht even naar het verkeerde toilet buiten ga, slaan de honden aan, met als gevolg dat ook de honden van de nabij gelegen huizen gaan meedoen, en daarna van het dorp verderop. Even heb ik de indruk dat heel Vietnam nu blaft, en het duurt wel een tijdje maar uiteindelijk vallen zowel de honden als ik weer in slaap.

De volgende ochtend staan we vroeg op, en na het pannenkoek ontbijt (heerlijk en voldoende, met lokale chocolade) wandelen we terug naar het dorp en bezoeken we de beroemde zondagmarkt. De markt is bijzonder kleurrijk, vooral ook door de klederdracht van de lokale bevolkingsgroepen, veel blauw, met kleurrijke kralen op een fantastische manier samengesteld. Niet minder imposant is de vogelmarkt, waar veel mannen (!) naar bepaalde vogels kijken. Het is ons niet duidelijk wat er zo speciaal is aan deze vogels. Wel zien we ook hier het traditionele hanengevecht. De paardenmarkt is niet zo groot, maar wel zien we opnieuw de kleurrijk geklede Hmongvrouwen die proberen de paarden te verkopen met hun donker geklede mannen. Vrouwen spelen ook een belangrijke rol bij de imposante buffelmarkt. We lopen langs de grote buffels, best raar dat je zo dicht bij de beesten kunt komen, maar ze zijn allemaal buitengewoon rustig, en blijkbaar gewend aan mensen. Verder zien we op markt biggen en varkens, soms in een zak, kleine hondjes, eendjes, eenden, gereedschappen voor de landbouw, handgemaakt, en verder heel veel kleurrijke kleding. Het is niet heel toeristisch hier, het is echt leuk om hier rond te lopen.

Na een paar uur (!) gaan we met de bus terug naar Hanoi. Na een aantal tussenstops, soms op een typisch Vietnamese tussenstop met veel eetkraampjes, helemaal vol, want het is zondag, bereiken we Hanoi. In Hanoi gaan we voor het laatst met Thi wandelen. Hij brengt ons naar de oude wijk van Hanoi, die nog dateert van de tijd van de keizers. Deze wijk is indertijd als onderdeel van de Citadel neergezet met 36 straten voor 36 ambachten, waar ook de straatnaam naar vernoemd was. Dit is een tijd lang in stand gehouden, maar nu zijn de winkels overal te vinden. Na ons diner wandelen we terug via de avondmarkt, en kopen nog twee leuke Vietnamese buitenlampjes. Terug in het hotel kopen we nog wat koels, waarna we gaan slapen. Weer twee hele leuke dagen.

• 02 Mei 2016 - 08:21

Truus:

Mooi verslag weer Jos, samen met de foto's op Facebook maken we een leuk stuk van jullie reis mee. groetjes.Truus

• 02 Mei 2016 - 11:26

Peggy:

Heel Vietnam blaft......... Mooi en aansprekend weergegeven. Wat waardeloos voor Jelte dat zijnfototoestel gejat is, gelukkig zal Herma wel heel wat foto's gemaakt hebben met haar camera in de aanslag. Groetjes aan alle Cuba vrienden.