Vrijdag 22 april 2016, My Lai - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu Vrijdag 22 april 2016, My Lai - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu

Vrijdag 22 april 2016, My Lai

Blijf op de hoogte en volg Jos

23 April 2016 | Vietnam, Hoi An

Vandaag extra vroeg op, want vandaag is de langste reis in de bus. We vertrekken om 7 uur in de ochtend in de richting van Hoi An, waar we drie nachten zullen blijven. Ondanks de lengte blijft de route altijd vol verrassingen. Zo stoppen we eerst bij een fabriekje dat pannenkoeken van cassave met kokos maakt. Dat gaat razendsnel, waarna de pannenkoeken op een rieten mand te drogen worden gelegd. Uiteindelijk worden hier heerlijke rijstachtige crackers met noten, sesamzaad en honing van gemaakt, een lekkernij die ook in de bus wordt getrakteerd. Aan de overzijde van de weg worden kleurrijke rieten matten gemaakt, die wij op het strand gebruiken om op te liggen. Het is veel handwerk, waarbij het riet eerst langs de weg te drogen wordt gelegd, om via allerlei vlecht en naaiwerk te worden gevormd tot mat. Erg leuk om te zien. We rijden verder naar onze koffiestop (weer iets met een Bounty eiland gevoel) en lunch aan de rivier (met een kat die razendsnel een stukje kip pikt van één van de borden, waar hebben we dat meer gezien?).

Het meest indrukwekkend is het bezoek na de lunch aan het dorpje My Lai, waar gedurende de Vietnamoorlog Amerikanen drie dorpjes uitmoordden. We krijgen eerst de Nederlandse documentaire te zien uit 1993/1994 (van de KRO) waar op treffende wijze de verschrikkingen worden verteld. Het laat ons niet onberoerd. We lopen in stilte door de restanten van het dorp. Meer dan 500 dorpelingen vinden de dood tijdens dit bloedbad. De waanzin van iedere oorlog kan niet treffender worden uitgebeeld.

Na een korte pauze met koffie en water van de chauffeur rijden we verder in de richting van Hoi An. Hoi An is een havenstad die haar hoogtepunt kende van de 16de tot de 18de eeuw. Er staan veel oude huizen uit die tijd, met ook een fraaie Japanse brug. We arriveren net na zessen in Hoi An, en frissen ons op in het hotel. Het is al donker wanneer we op stadstour gaan en wandelen door de oude straten naar het stadscentrum. De hele binnenstad is verlicht met lampionachtige lampen, buitengewoon gezellig. Het is ook erg druk, het toerisme is hier geschreven met een zeer grote T, maar dat maakt het niet ongezellig. Er zijn hier heel veel kleermakers die graag iets voor je maken, en verder zitten er overal restaurantjes, veel aan de rivier, maar ook in de straatjes daarachter. We lopen door de straatjes en zien ook de mooi uitgelichte Japanse brug. We gaan naar de kleermaker voor 2 bloesjes en een jurk voor Marijke, en ik kies ook een Vietnamees bloesje uit. Het gaat er hier uitermate professioneel aan toe, en we zijn dan ook op tijd klaar voor het diner. We negeren de tip van Tee, en wandelen naar een ander restaurant buiten het toeristische gebied. Dit door Lonely Planet geadviseerde restaurant is helemaal leeg, maar we gaan er toch zitten en dat blijkt een schot in de roos. We eten werkelijk voortreffelijk, daarbij genietend van de onbeschoft grote fles Tiger bier. Na afloop kruipen we snel ons bed in, want morgen is het weer vroeg dag.

• 23 April 2016 - 05:57

Ali:

My Lai, tja, dat is een van de dingen van de reis Vietnam/Cambodja die ik me nog goed kan herinneren. Toen wij er waren (2003) vertelde een kleindochter van een overlevende het verhaal. Zeer indrukwekkend en het is me altijd bijgebleven.
    Ik lees dat jullie ook al bij de kleermaker zijn geweest, leuk hoor. Ik hoop de aanwinsten nog een keer te kunnen bewonderen.
    Groeten aan de rest van de "Cuba" groep.

• 23 April 2016 - 10:00

Peggy:

Hoi hoi,
    Weer een leuk reisverslag!! Ook ons fotoboek met reisverhalen er even bijgepakt. Onze reis naar Vietnam & Cambodja is al weer een paar jaar terug (2008), maar wij deden het zelfde aan in Hoi An en omgeving en hebben toen ook zo genoten van alle indrukken. Lekker genieten daar hoor!! Ben straks benieuwd naar jullie fotoboek,
    Groetjes aan alle Cuba vriendjes,
    Peggy

• 23 April 2016 - 13:22

Ria:

Leuk die reacties van alie en Peggy. Fijn dat jij alles meteen bijhoudt. Ben er heel blij mee...

• 23 April 2016 - 16:15

Lea En Bert :

Jos
    Het lijkt me een mooie ervaring zoon reis
    Geniet er van.
    Groet uit Spanje La Fresneda. Zonnig

• 23 April 2016 - 20:58

Tom Rang:

Beste Jos en Marijke,
    Volg je Jozefverhalen met veel plezier. Ik hoop, dat jullie het met mij eens zijn, wij vonden het een van de mooiste landen die we ooit bezochten.
    Wij zijn op de meeste plaatsen die jullie bezocht hebben ook geweest. Wij vonden het no orden, tegen de grens met China erg mooi en interessant. Kijk uit naar je verslag van morgen over Hoi An. Groeten Tom en Jet.