Zondag 17 April 2017, naar My Tho en Can Tho - Reisverslag uit Tan Dinh, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu Zondag 17 April 2017, naar My Tho en Can Tho - Reisverslag uit Tan Dinh, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu

Zondag 17 April 2017, naar My Tho en Can Tho

Blijf op de hoogte en volg Jos

17 April 2016 | Vietnam, Tan Dinh

Vanmorgen moeten we een kleine reistas maken, want we laten onze grote tassen voor 1 nacht in het hotel. We hebben goed geslapen (maar we kregen een lamp niet uit), en vertrekken vroeg na het ontbijt. We rijden Ho Chi Min stad uit via de Chinese wijk, en zien de typische manier van leven in deze wijk, waarna we rijden in de richting van My Tho. Onderweg bezoeken we eerst een tempel van een relatief nieuwe religie, gebaseerd op drie stromingen, het confucianisme (uit China afkomstig), het Taoisme (ook uit China) en het Boedisme, Tam Giao. Deze tempel wordt door veel toeristen bezocht vanwege de kleurenrijkdom in de tempel. Het geloof is gebaseerd op 4 kleuren, geel van het Boedisme, rood en blauw van de twee andere geloven, en wit staat symbool voor de reinheid. We maken foto's van het alziende oog, en de verdere pracht en praal die hoort bij dit geloof, waarna we verder rijden in de Mekong delta. De volgende stop is bij de aanlegsteiger van de boot die ons zal brengen naar een klein fabriekje (dat is overdreven naar Europese maatstaven) van kokos. Vol goede moet vertrekken we, maar al snel zien we de schipper bezorgd kijken naar de motor. Als we iets voorbij halverwege zijn komen er rookwolken uit de motor, en stinkt het enorm (niet van de vissen die we eerder gezien hebben). Snel daarna stopt de motor en drijven we langzaam terug. Na een korte pauze start de schipper de motor weer en varen we een stukje verder tot we in de buurt van de bestemming zijn. De motor rookt nog steeds alvorens hij opnieuw en nu definitief stopt. Gelukkig komt een schipper ons helpen die ons, na een korte aanvaring met een flinke struik, met boot en al afzet bij het kokosfabriekje. Opgelucht stappen we uit en bedanken we de schippers. In de fabriek zien we hoe een kokosnoot wordt geopend met een mes (ziet er heel eng uit), en hoe vervolgens de kokos wordt geschild en geschraapt tot kleine stukjes. Deze worden gekookt, waarna van de dikke pap snoepjes worden gemaakt (smaken naar Haagse hopjes). Wat we eerder in Indonesië al zagen, alles van de kokos wordt gebruikt. Het is leuk om te zien dat de uiteindelijke snoepjes handmatig worden ingepakt in papiertjes. Jan, een van de reizigers, heeft inmiddels een fraai schilderij gekocht. We lopen nog verder over het complex om te zien hoe pannenkoeken worden gebakken van rijst (smaakt lekker), en we zien een grote python, gelukkig in een kooi. Na deze activiteiten gaan we verder (in een andere boot, pffff) naar onze bestemming My Tho, waar we overstappen in kleine roeiboten. Potige dames hebben ieder een kleine boot in bedwang, waarin vier personen zitten. Ze peddelen er lustig op los (staande) door een mangrove van kokos struiken, een rustige bedoening ware het niet dat er af en toe gemotoriseerd bootverkeer voorbij komt. We zien hier en daar een klein woninkje, soms wat kippen. Het is hier niet heel toeristisch, bij aankomst worden we verwelkomd met diverse soorten fruit en thee met honing, erg lekker. Er zijn ook wat musici en zangeressen die typisch Vietnamese muziek laten horen, niet direct onze smaak maar wel leuk om te zien. Na een korte pauze gaan we al weer terug in de roeibootjes, het eerste stuk wordt er nog geroeid, maar door de stroming wordt later de motor aangezet, die hadden we nog niet gezien! Uiteindelijk varen we terug naar de bus en rijden we door naar onze eindbestemming via een aantal heel grote bruggen over de Mekong en wat zijtakken, net als de snelweg recent aangelegd in samenwerking met Australiërs. We checken in in ons hotel Hau Giang in Can Tho, om daarna te wandelen naar ons diner via een schattig klein marktje. We kopen niets, maar genieten van de stijl van markt hier. Het is toeristisch maar dan voor de Vietnamezen (we zien maar weinig Europeanen), en die bezoeken de marktkraampjes het liefst met brommer en al, fijn hectisch. We eten aan de kant van de rivier op een lange tafel op een soort piertje, erg lekker. We zitten tegenover Jan en Coby, die hier een korte periode hebben meegewerkt aan een project voor Habitat, een mooi doel. Tot slot lopen we terug naar ons hotel en slapen voldaan door de nacht.

• 19 April 2016 - 08:59

Femke:

Ha paps en mams,
    leuk om te lezen allemaal, ik krijg er ook een beetje trek van moet ik zeggen.
    Geniet ervan en groetjes aan de groep.
    Xx
    Fem