Heel veel gletsjers - Reisverslag uit Ketchikan, Verenigde Staten van Jos - WaarBenJij.nu Heel veel gletsjers - Reisverslag uit Ketchikan, Verenigde Staten van Jos - WaarBenJij.nu

Heel veel gletsjers

Blijf op de hoogte en volg Jos

22 September 2017 | Verenigde Staten, Ketchikan

Donderdag 21 september 2017, Glacier Bay

Het bezoek aan Glacier Bay is met onze MS Zaandam, een bijzondere ervaring. Deze baai, die op zijn hoogtepunt in 1750 na Christus het meeste ijs kende, kan alleen bezocht worden per schip, en om het natuurreservaat in tact te houden zijn er slechts 2 cruise schepen per dag toegestaan, en wat kleinere schepen. Aan het begin van de baai komt er een klein bootje langszij waar vier rangers aan boord komen die het een en ander vertellen van het gebied, en ook presentaties geven in de grote zaal.

Al heel vroeg, rond half zeven wanneer de meeste van ons nog slapen, komen de rangers aan boord. Als wij naar buiten kijken zien we een bewolkte omgeving, het is wel droog. Op de rotsen waarlangs we varen zien we kleine witte stippen, kleine berggeiten die hier in het wild lopen. Het is een onherbergzaam gebied waar we doorheen varen, er wonen geen mensen en er zijn nauwelijks bomen. Die ontstaan er wel sinds het ijs zich terug trekt (maar dit is niet het gevolg van de opwarming van de aarde, dit gebeurt al sinds 1750). De bergen groeien hier door de tectonische platen nog zo'n 3 cm per jaar. Het uitzicht is uniek, en we zien al een aantal gletsjers die in zee uitmonden, als we aankomen bij de John Hopkins gletsjer. Deze gletsjer is vies (door gruis van de omliggende bergen), maar indrukwekkend met veel brokken ijs in het water. We varen verder naar de meest spectaculaire gletsjer, de grand pacific gletsjer. Deze gletsjer is bijna 80m hoog en brokkelt continue af. Hier liggen we meer dan een uur stil om te kunnen genieten van dit natuurgeweld (brokken vallen eraf met daverende knallen). In het water zwemmen schattige zee otters, er zijn ook walvissen maar die zien we vandaag niet, en heel veel vogels. Na deze apotheose varen we langzaam terug, terwijl wij lunchen. Wanneer de rangers de boot weer verlaten is het zachtjes gaan regenen. In het kraaiennest is het dan tijd voor een borrel met uitzicht op de zee, waarna we toe zijn aan het gala diner (leuk en chique!) en tot slot gaan we met zijn vieren nog wat drinken bij de entertainer. Heel gezellig.

• 23 September 2017 - 07:39

Ali:

Ik heb de foto's gezien van de gletsjers op FB, prachtig. Zo krijg ik steeds meer zin om straks ook weer op reis te gaan (naar de gletsjers van Pagagonië). Nog 4,5 weken werken, grrrr.

Nou op naar de walvissen zou ik zeggen!

• 23 September 2017 - 10:06

Truus De Kat:

Leuk Marijke en Jos om jullie te volgen. De reis ziet er prachtig uit, mooie foto's op Facebook. Nog veel plezier daar.

• 23 September 2017 - 10:51

Herma:

het is weer net of ik ook meevaar en meekijk.... kan natuurlijk niet maar weer mooi om mee te lezen.

• 23 September 2017 - 16:37

Tom Rang:

...Beste Jos,Marijke en verdere familie.
    Jet en ik zitten samen in de tuin, het is zaterdagmiddag 16.00 uur. Wij genieten van de zon en een glas port . Wij luisteren naar het gesjilp van een paar mussen en zijn uiterst tevreden.
    Hier geen vallende gletsjers en bultruggen op afstand. Het moet daar dan ook behoorlijk koud zijn. Ondanks het feit, dat wij wel enigszins jaloers op jullie zijn moet mij wel iets van het hart en wel: Wij zorgen voor onze eigen hap. Wij hoeven ons niet te verkleden als wij de vette hap tot ons nemen. Wij kunnen gaan en staan waar wij willen en dat kost allemaal niets. Wat ben ik flauw he? Prachtig, geniet vol op. Ben benieuwd naar de volgende uitzending van Jozeph.
    Hartelijke groeten en liefs van Tom en een dikke zoen van Jet.

• 23 September 2017 - 17:13

Jet.:

Genieten van jullie verhalen.
    Prachtig deze vakantie.
    Doen jullie voorzichtig !!!!

• 24 September 2017 - 10:12

Christa:

Wat een bijzondere ervaring om de gletsjer te zien..geweldig !! Dat is apart om mee te maken..groetjes

• 24 September 2017 - 10:12

Christa:

• 24 September 2017 - 12:20

Rina Van Der Meijden:

Hallo vakantiegangers. Zie en lees dat jullie weer leuke, mooie dingen meemaken. Neem het ervan, doen wij ook. Veel plezier en tot gauw, wil de verhalen.....horen. Groetjes Kees en Rina.

• 26 September 2017 - 17:52

Leonie:

Leuk om zo een beetje mee te reizen..