In de trein - naar Jekaterinenburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu In de trein - naar Jekaterinenburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu

In de trein - naar Jekaterinenburg

Blijf op de hoogte en volg Jos

24 Augustus 2019 | Rusland, Jekaterinenburg

Zaterdag 24 augustus 2019

In de trein

We zitten vandaag de hele dag in de trein. We hebben redelijk tot goed geslapen. Ik slaap niet heel diep, dus ik maak af en toe de reis in de nacht wat bewuster mee. Soms, ook midden in de nacht, stopt de trein en stappen passagiers in en uit. Het is dan een vrolijk gekwetter op het perron. De trein rijdt ook ‘s nachts behoorlijk door. Ik lig boven en je merkt wel dat je soms naar links of rechts wordt geduwd (ik lig dwars op de rijrichting, dus naar mijn voeten of omhoog). Het bed ligt verder prima met een redelijk kussen en schoon beddengoed. Naar het toilet gaan in de nacht is een hele klim, vooral omdat je de anderen in de coupe niet wil wakker maken. In nagenoeg pikkedonker schuif je de deur van het coupe open en heb je plotseling vol licht, soms is de zon al op. Een bijzondere ervaring.

Wassen in het toilethok (er zijn er twee per wagon) is natuurlijk anders dan thuis. Er is een klein kraantje waar je maar lastig water uit kunt krijgen, maar we hebben weggooi washandjes meegenomen en dat werkt perfect. Ook scheren gaat goed (met mes), de trein ligt redelijk stabiel in de rails. Het “hok” wordt prima schoongehouden door de provodnika, het is oud maar schoon!

Af en toe stopt de trein, vaak maar kort, maar soms ook een half uur, dan wordt de locomotief gewisseld. Dan gaan we allemaal naar buiten en worden we gelucht. We kunnen vaak ook eten kopen buiten van dames die op het perron staan. Ook bij de korte stops rennen de kettingrokers naar buiten voor een snelle trek.

We passeren vandaag twee tijdzones het is plotseling twee uur later dan Moskou wanneer we aankomen in Jekaterinenburg. Om zes uur in de middag worden we naar het hotel gebracht, een schattig en schilderachtig klein hotel. Na een korte douche gaan we eten bij een Oezbekistan’s restaurant, erg lekker en niet te veel. Daarna doen we boodschappen, want morgen gaan we drie nachten achter elkaar de trein in. Daarna lekker slapen.

We hebben onderweg beperkt internet, ik verwacht niet dat we updates kunnen sturen.

• 25 Augustus 2019 - 12:34

Tom:

Lieve allemaal,
    Prachtig, wat jullie tot heden hebben meegemaakt. Wij zijn jaloers. Is de hele toestand een beetje ouderwets. Hoe zit het met betalen eigenlijk? Betalen jullie met roebels en hoe liggen de prijzen. Foto's die we krijgen zijn leuk , volhouden Marijke!
    Hier is het momenteel behoorlijk warm. Hartelijke groeten van Tom en dikke zoen van Jet.

• 25 Augustus 2019 - 17:10

Christa:

Wat een bijzondere ervaring is dit weer. Het is weer heel wat anders..Wens jullie nog veel plezier.vind het leuk jullie verhalen te lezen.groetjes Christa

• 26 Augustus 2019 - 19:20

Leonie:

Wat een heerlijke reisverhalen weer.Ik ging als kind vaak met de nachttrein naar Frankrijk of Oostenrijk. Fantastische ervaring en heerlijk slapen op de cadans vd wielen.Nog veel plezier