Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Jos - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Jos - WaarBenJij.nu

Beijing

Blijf op de hoogte en volg Jos

09 September 2019 | China, Peking

We worden wakker in de trein en hebben lekker geslapen. Buiten is het een beetje druilerig maar het knapt snel op en we kunnen genieten van het Chinese landschap dat aan ons voorbij schuift. Kleine huisjes in pittoreske straatjes worden afgewisseld door kleine boertjes en kleine stukjes land. Na het ontbijt met thee en koffie gemaakt van het hete water uit de trein lezen we wat en zien het landschap af en toe veranderen wanneer we in de buurt van een grotere plaats komen. Rond 12.00 uur schuiven we aan in het drukke restauratievoertuig voor een heuse lunch. Het blijkt nasi met een kleine gehaktbal en wat groente, zeer smakelijk. Na het eten gaan we gelijk weer terug, want er staat nog een flinke rij te wachten voor de lunch. In de buurt van Beijing verandert het landschap in ruige rotsformaties en de trein splitst van dubbelspoor in twee keer enkelspoor langs beide kanten van de bergkam, met water ertussen. We rijden zeker een uur door dit bergachtige gebied, het ziet er ruig en indrukwekkend mooi uit. Onderweg hadden we al gezien dat de infrastructuur in China prima wordt onderhouden, en dat is in Beijing niet anders. Om half drie is de treinreis voorbij en een tikje weemoedig stappen we de trein uit, voor het eerst met een keurige gelijkvloerse uitstap, makkelijk met onze roltassen, en een roltrap. Geen gezeul over trappen. Maar we juichen te vroeg, want de gids die ons afhaalt laat ons de koffers toch weer een brug over de weg op en af sjouwen. We arriveren niet te veel later in ons hotel waar we ons opfrissen. Niets vermoedend gaan we bij een temperatuur van over de 30 graden de straat op, halen wat geld en wandelen dan naar een antiekmarkt. Helaas blijft deze niet open tot 7 uur maar is om zes uur al dicht. Ook om half zes is er al veel gesloten. Het is geen markt, maar een bredere straat waar winkeliers in leuke pandjes hun waren tonen. Winkels met kalligrafie spullen overheersen het straatbeeld. Kalligrafie is in China een geliefde kunstvorm. Het wordt al aardig donker, er is regen voorspeld, wanneer we aan het einde van de straat echte antiekwinkeltjes zien. De spulletjes zijn mooi maar we vinden niks van onze gading. Op de weg terug zijn vrijwel alle winkels dicht, en moeten we voorzichtig zijn met voorbij zoevende brommertjes en bakfietsen. Ook hier zijn die allemaal elektrisch. Tegen het einde van de straat vallen de eerste druppels en we hebben slechts een kleine paraplu, daar passen we met zijn vieren nooit onder! We schuilen op een overdekte glazen brug, maar het wordt alleen maar erger, er zit niets anders op, een taxi. Die brengt ons droog naar het hotel, en vanwege de aanhoudende regen besluiten we dan maar in het hotel te eten. Geen slechte keuze, het smaakt heerlijk! We drinken nog een borrel en gaan dan lekker slapen in een echt bed, heerlijk!

• 12 September 2019 - 19:52

Christa :

Wat een leuke gevarieerde vakantie..heel apart en bijzonder allemaal en..zo leuk en geweldig om dit te mogen volgen. Wat kan Jos ook goed schrijven