De tandarts - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu De tandarts - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu

De tandarts

Blijf op de hoogte en volg Jos

20 Mei 2019 | Ecuador, Cuenca

Zondag 19 mei 2019

Vandaag staat een wandeling naar een van de mooiste natuurgebieden van het vaste land van Ecuador op het programma, El Cajas. Na het ontbijt vertrekken we en rijden via een fraaie buitenwijk van Cuenca naar een hoogte van bijna 4000 meter. De gids vertelt ons dat dit gebergte de scheiding is van het regenwater. Aan de west zijde vloeit dit terug naar de Pacifische oceaan en aan de oostzijde naar de atlantische oceaan. We zitten hier boven de boomgrens. Het natuurgebied staat bekend om zijn talloze meren, het regent hier dus veel (ook op de heenweg, maar nu is het droog). Sommige plantjes zijn heel belangrijk, ze houden veel water vast en vormen een verende ondergrond als we er over lopen. Deze gids vertelt veel over de planten, er moeten ook veel dieren zitten, maar we zien alleen een konijn en wat vogels. Het is een heel mooi gebied en voor velen van ons had de wandeling veel langer mogen duren. Terug in het hotel lunchen we. Het is vandaag zondag en veel Ecuadorianen komen met nette kleding binnen voor een chique lunch. We verbazen ons hoe druk het is en hoe hard en efficiënt het personeel werkt. ‘S middags wandelen we door Cuenca. Ondanks dat het zondag is zijn er veel mensen op straat. We gaan naar een binnenmarkt, maar die is vooral vies. Verder wordt het beeld van de oude binnenstad overheerst door kerken en oude koloniale gebouwen, minder fraai dan Quito. We drinken nog een biertje op een leuk plekje boven met uitzicht op een snel stromende beek, samen met twee van onze medereizigers, Sandra en Peter. Hier zit ook een naar de Verenigde Staten geëmigreerd Nederlands echtpaar die naar Ecuador komen voor de tandarts, dat is goedkoper met veel kronen. En een leuke vakantie daarbij. We eten met een groot deel van de groep in een Ecuadoriaans restaurant. Het ziet er een beetje matig uit, en het duurt heel lang voor we ons eten en drinken krijgen, maar het is heerlijk. Wanneer we terug zijn in het hotel is het al laat, dus gaan we slapen.

• 20 Mei 2019 - 11:04

Herma Hg Huizenga:

dag wereldreizigers. fijn om te lezen dat jullie elke dag opstaan en weer slapen gaan, na een lekker portie chaos en oproer of hoogte!punten en mini¡puntjes. het klinkt allemaal erg lekker en goed te genieten!