Ingehaald door een zeeleeuw - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu Ingehaald door een zeeleeuw - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu

Ingehaald door een zeeleeuw

Blijf op de hoogte en volg Jos

25 Mei 2019 | Ecuador, San Cristóbal

Donderdag 23 mei 2019

Het is een uur vroeger op de Galapagos eilanden, maar de telefoon houdt de Quito tijd aan. ‘S Nachts wordt ook mijn horloge terug gezet door het radio signaal, dus zijn we een uur te vroeg wakker, en veroorzaakt mijn wat hardere praten dat we niet de enigen zijn, het is hier nogal gehorig ... We vertrekken eerst naar een vulkaanmeer waar we fregatvogels zien die zichzelf wassen door heel voorzichtig hun veren in het water te doen. Als ze zich onder dompelen, dan verdrinken ze. Zo leuk als deze grote vogels al vliegend hun druppels afschudden en de veren weer netjes op orde brengen. Het geluid rondom van insecten is ronduit rustgevend. We rijden door naar een “reuze landschildpad” opvang locatie. Er leven op dit eiland zo’n 3000 landschildpadden, maar hun voortbestaan wordt bedreigd door ratten die met boten zijn aangekomen. De ratten worden actief bestreden, en tegelijkertijd worden hier een flink aantal reuze schildpadden gehouden waarvan de jongere schildpadden opgroeien in bescherming totdat hun schild hard genoeg is zodat de ratten ze niet meer kunnen opeten. Op vijfjarige leeftijd worden ze over het hele eiland uitgezet. Het is voor ons een prima gelegenheid om deze reuze schildpadden van dichtbij te aanschouwen.

‘S middags gaar we op excursie naar het eiland lobos. Dit is een eiland vol met broedvogels, met name de fregatvogel en de “boobees”, vogels met blauwe poten. Dit is een heel bijzondere wandeling, de vogels zo dicht te mogen benaderen terwijl ze broeden en soms zelfs al kuikens hebben. De vogels blijven rustig zitten, ze zijn totaal niet bang. We zien mannetje fregatvogels met opgeblazen rode bef om de vrouwtjes te imponeren, pelikanen, geweldig. Het pad is moeilijk begaanbaar maar we hebben het ervoor over. De gids zorgt ervoor dat we ons aan de regels houden. Na afloop gaan we van de boot af snorkelen, een geweldige ervaring terwijl rondom ons de zeeleeuwen hard zwemmen en plezier maken met elkaar. Ze zwemmen soms op nog geen 20 cm rondom ons terwijl wij ze niet benaderen, geweldig leuk! Er zwemmen talloze kleine en grote vissen, een grote waterschildpad, en sommigen zien een kleine pijlstaartrog. Het water is hier een stuk frisser dan we in Azië gewend zijn, we hebben hier geen koraal gezien. We varen terug en twee haaien proberen nog een handdoek aan een touw te vangen en zorgen voor veel tumult in het water bij onze boot. Deze haaien zijn vegetariër maar ik weet het zo net nog niet. Na het eten gaan we snel naar bed want morgen gaan we vroeg weer weg.

• 26 Mei 2019 - 02:37

Ali:

Tja .... de Galapagos. Een van de mooiste onaangetaste stukjes aarde denk ik, waar je relatief gemakkelijk kunt komen. De zonder angst voor de mens aanwezige dieren (welke dan ook) is wat me het meest bijgebleven is na al die jaren. En snorkelen met zeeleeuwtjes, wat wil je nog meer.

• 26 Mei 2019 - 11:29

Christa :

Wow..dat is leuk om te zien. Vogels met blauwe poten.zag het op fb..wat een prachtige reis is dit zeg..