Hoe eet je leer? - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu Hoe eet je leer? - Reisverslag uit San Cristóbal, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu

Hoe eet je leer?

Blijf op de hoogte en volg Jos

27 Mei 2019 | Ecuador, San Cristóbal

Vrijdag 24 mei 2019

We staan, na drie keer de tijd gecontroleerd te hebben, vroeg op. Vandaag varen we met een speedboot naar het eiland Floreana en vandaar door naar het eiland Isabela. We kunnen pas inschepen wanneer onze bagage is gecontroleerd, want we mogen geen zaden, fruit en andere natuurlijke goederen vervoeren van het ene naar het andere eiland. Sommigen moeten hun schoenen schoonmaken (van modder), maar verder stelt de controle niet veel voor. De koffers worden in het voorin gezet en wij hebben ons reispilletje ingenomen. De zee is wel onstuimig maar het gewiebel en geschommel valt mee. Halverwege de reis naar Floreana springen dolfijnen hoog op uit het water. We vertragen onze snelheid en cirkelen rond bij de dolfijnen, wat een leuk en mooi gezicht. Wanneer we in Floreana aankomen (hier wonen slechts 150 mensen op dit enorme eiland) worden we met een truck met banken naar een opvangplek met schildpadden gebracht. De oorspronkelijke schildpadden zijn hier door meerdere generaties inwoners volledig opgepeuzeld, maar opnieuw geïntroduceerd door van een naburig eiland wat schildpadden hierheen te vervoeren. Het programma is succesvol en ook hier worden schildpadden opnieuw uitgezet. Hierna vertelt de gids een kort verhaal over de eerste bewoners. De eerste bewoner was een opstandige zeeman in de 17e eeuw, die na een jaar verblijf weer werd opgehaald. Twee echtparen uit Duitsland vestigden zich hier later in de 19e eeuw, die zich in leven wisten te houden na hun vondst van zoet water in een grot op dit verder gortdroge eiland. Één van de families hield stand op het eiland en begon een hotelletje. Een van dochters, nu dik in de 90, leeft nog. Na de lunch gaan we snorkelen bij een klein zandstrand. Het is hier wat minder helder, maar toch zien we zeker vier reuzenschildpadden, vlakbij, en een aantal grote pijlstaartroggen, gelukkig wat dieper. Helaas kunnen we niet te lang snorkelen want we moeten nog verder varen naar het eiland Isabela. We gaan opnieuw door de controle en varen in twee uur naar isabela. Ons hotel ligt vlakbij het haventje. We eten bij een bbq restaurant, maar met name het rundvlees wordt door onze Belgische reiziger Dick (voormalig beroep beenhouwer) omschreven als lederwaren. Toch was het heel gezellig, want bier smaakt overal. Op tijd naar bed voor morgen!