Chaos - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu Chaos - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu

Chaos

Blijf op de hoogte en volg Jos

20 Mei 2019 | Ecuador, Cuenca

Zaterdag 18 mei 2019

We vertrekken vroeg uit Fawlty Towers, waar het ontbijt redelijk voorspoedig verloopt, maar bij de receptie is het nog steeds chaos. En dat alleen bij het inleveren van de sleutels. Ons eerste bezoek is aan de veemarkt. Blijkbaar is chaos typerend voor deze streek want alleen het verkeer er naar toe is al chaotisch. De handelaren willen het vee terrein op, er gaat verkeer rechtdoor, er komen auto’s van het benzine station ertegenover en maar duwen, toeteren en vastzetten. De koeien en kalfjes staan op één deel van het terrein, zo dicht mogelijk op elkaar, vaak ongeordend. Eigenlijk worden we er niet vrolijk van. Even verderop staan de varkens en biggen, die gillen om het hardst. 2 lama’s staan er onverstoorbaar tussen de schapen, een flinke set van bokjes, paarden enzovoort. We moeten voorzichtig lopen om niet in de derrie te stappen. Leuk om gezien te hebben, maar wat een chaos. De bus wringt zich uit de chaos en we rijden richting Cuenca, onze volgende plaats. De tweede stop is bij het oudste kerkje van Ecuador, een typisch kerkje dat we ook wel kennen van westerns met een open klokkentoren. Helaas is hij dicht, maar we zien even verderop wel hoe hamsters worden klaargemaakt boven een kolenvuur, gespietst aan ijzeren pennen die ronddraaien. Iets voor een lokale Dierenpartij?

Na een uurtje rijden komen we in Alausi aan. Een spectaculaire treinrit staat ons te wachten over één van de moeilijkste trajecten. Binnen een half uur dalen we meer dan 1000 meter. Een stevige diesellocomotief met drie wagonnetjes arriveert op het kleine stationnetje en we mogen instappen. Dat gaat met paspoort en ticket op naam, heel streng. Al snel vertrekken we en beginnen na Alausi met de afdaling langs scherpe bochten en diepe ravijnen. Bij de afdaling bij de duivelsneus is de afdaling zo stijl dat de trein moet zigzaggen. Bij het eindstation rijden we nog wat verder voor een fotostop op de duivelsneus. Een klein stukje terug stoppen we uit bij een station waar we wat kunnen gebruiken en waar de lokale bevolking dansjes laat zien in kleurrijke kleding. Terug in Alausi rijden we verder naar Cuenca. We lunchen in de bus en rijden dan de wolken in. Gelukkig kent Marco, onze chauffeur, de weg erg goed en komen we ondanks de dikke mist veilig aan bij de ruïnes van Ingapirca. Hier zien we overblijfselen uit de Inca tijd. De gids vertelt er veel over, maar je moet wel veel fantasie hebben. Op de hooggelegen plek werden door priesteressen de goden aanbeden.

We arriveren pas na zevenen in Cuenca waar we direct aan tafel gaan voor een welverdiend diner. Uiteindelijk gaan er nog een paar van ons naar een Belgische kroeg iets verderop voor een tripel. In een kerk vlakbij wordt nog een feest gevierd. We mogen binnen kijken naar de kleurrijke danseressen, maar de muziek staat zo hard dat we na een foto weer snel de kerk uitgaan. Snel naar bed na deze lange dag.

• 21 Mei 2019 - 10:22

Christa:

Haha..wat een durfals zijn jullie..die trein alleen al..en dan nog met de bus in de mist..pfff. straks vakantie houden om al die indrukken te verwerken