Een stad onder de stad - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Jos - WaarBenJij.nu Een stad onder de stad - Reisverslag uit Thessaloniki, Griekenland van Jos - WaarBenJij.nu

Een stad onder de stad

Blijf op de hoogte en volg Jos

20 September 2016 | Griekenland, Thessaloniki

Maandag 19 september 2016
Vanmorgen hebben we onze eerste heftige regenbui In deze vakantie. Terwijl we ontbijten plenst het er lustig op los, dus doen we het even rustig aan, want straks wordt het droog, zo voorspellen de weer-apps. We doen vandaag een rondje sfeer proeven in Thessaloniki, uiteraard met de nodige historische tintjes. Tot nog toe hebben we nog geen plek gezien zonder opgravingen dus dat zal hier niet anders zijn.

In 315 voor Christus stichtte Kassandros de stad Therme, genoemd naar zijn vrouw Thessalonike, halfzus van Alexander de Grote. Al snel was dit een belangrijke handelsplaats door haar ligging aan de zee als handelshaven. Met de Romeinse invasie in 168 voor Christus werd Thessaloniki de hoofdstad van Macedonië en door haar ligging aan de handelsroute Via Egnatia tussen oost en west nog belangrijker. Apostel Paulus vestigde hier een van de eerste Europese Christelijke gemeenschappen (49-51n.C.). Er volgde een periode van vele aanvallen, plunderingen en moordpartijen, door de Ostrogoten (479), Hunnen (540), Slaven (6de/7de eeuw), Saracenen (904), Bulgaren (10de/11de eeuw), Normandiërs (1185), Venetianen (1423-1430), Ottomanen enz. Dit ging door tot de tweede wereldoorlog, met de grote deportatie van de Joden. Door het ontstaan van het ijzeren gordijn kwam Thessaloniki geïsoleerd te liggen, en pas na de val van de Berlijnse muur kon deze stad haar natuurlijke maritieme afzetgebied van de Balkan oppakken. Thans is het een bloeiende havenstad.

Van de begintijd van Thessaloniki is nog veel te zien. Na het ontbijt is het droog en we vertrekken voor onze verkenningstocht. Allereerst wandelen we naar een bazar, waar we de dagelijkse markt zien, met vooral veel groentes, vlees en kruiden. Er zijn ook kledingwinkels, maar relatief is er weinig voor de toeristenmarkt. We wandelen verder naar de Agia Sofia kerk, die van 1204-1585 als kathedraal diende, waarna hij een moskee werd. Toen Thessaloniki weer bij Griekenland kwam werd het weer een kerk, die er vandaag prachtig uitziet. Prachtige muurschilderingen in de typisch donkere atmosfeer van de Byzantijnse kerk. We steken een kaarsje op alvorens door te lopen naar de restanten van de triomfboog. Onder de moderne gebouwen liggen de ruïnes van het paleis van keizer Galerius (300 n.C.), alleen de triomfboog en de Rotunda zijn hier zichtbare overblijfselen uit die tijd. Van de triomfboog is niet veel meer over, slechts anderhalve boog. De Rotunda is een grote ronde ruimte waarvan de oorspronkelijke bestemming niet geheel duidelijk is; het is gebruikt als kerk en moskee. In de gerestaureerde Rotunda zijn geweldige mozaïeken te zien, helaas zo hoog dat je met een camera moet kijken om de fijnheid ervan te ontdekken. We wandelen via het forum, met uitgebreide opgravingen waar opnieuw mozaïeken zichtbaar zijn, en we vermoeden toiletten, naar een klein barretje voor een kopje koffie en een sanitaire stop. Eerder hebben we al een lekkere Pizza gegeten. We zien nog een bazar met heel veel tweede hands spullen. Het is smullen om te zien wat er allemaal te koop is, maar er zijn ook aardig wat winkels met een overgrote hoeveelheid rotzooi. Op de weg terug stuiten we opnieuw op opgravingen onder een grote weg, een stad onder een stad. Het blijkt dat hier een metro wordt aangelegd, en dat gaat hier niet zomaar. We kunnen door de hekken naar beneden kijken en we zien de contouren van een groot dorpsleven, en elders mogen we er zelfs geen foto's van maken. Als het gaat betrekken spoeden we ons naar het hotel, er komt een heftige onweersbui over, maar een uur later is het alweer opgeklaard en wandelen we naar gezellige restaurantjes voor ons avondeten. Wanneer we om kwart voor acht aanschuiven is het nog behoorlijk rustig, maar een uur later is het afgeladen en super gezellig. We eten een voortreffelijke salade en een pittige kaasschotel vooraf, en daarna verorberen we prima vleesschotels. Al lijkt het eerst wat veel, het blijkt uiteindelijk mee te vallen. We krijgen nog een ijsje toe. Het is zo gezellig dat we ook nog een glaasje Ouzo nemen die we gezamenlijk opdrinken. Met weemoed vertrekken we naar ons hotel waar we moe maar voldaan in slaap vallen.