Niet met de boot - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu Niet met de boot - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu

Niet met de boot

Blijf op de hoogte en volg Jos

22 Augustus 2019 | Rusland, Moskou

Donderdag 22 augustus 2019

Geen boottocht in Moskou

Een dagje zonder gids is ook wel fijn. We staan bijtijds op en ontmoeten bij het ontbijt andere tiara reizigers die ons adviseren om naar het Russische ballet te gaan. Helaas blijkt het ballet, en ook de vele andere theatergezelschappen juist op de donderdagen een vrije dag te hebben. Ook adviseren deze reizigers om een mifi apparaat met 4g kaart aan te schaffen zodat we in Rusland goedkoop WiFi hebben. We hebben flink gezocht, maar alle winkels verkochten slechts apparaten van Russische makelij, die buiten Rusland niet werken. Maar niet gekocht dus.

Onderweg naar de boottocht die we gepland hebben gaan we langs bij de Christus verlossers kerk. Theo en ik mogen er vanwege onze korte broek niet in, maar de dames blijven wel heel lang weg. Uiteindelijk besluiten Theo en ik om toch maar een lange broek te huren voor 50 roebel (70 eurocent). Het blijkt inderdaad een schitterende kerk met prachtige afbeeldingen, marmeren vloeren en een schitterend altaar. De echte verrassing is echter de kerk onder de kerk. Via een trap van 63 treden kom je in een zo mogelijk nog mooiere kerk onder de gewelven van de kerk boven. Vele muurschilderingen en met goud omgeven schilderijen maken een diepe indruk. Rondom deze gewelven zijn ook ingangen naar het vrouwenklooster, met winkeltjes met religieuze artikelen. Wat mij vooral opvalt is de sombere uitdrukking op alle afbeeldingen, ook die van Christus en Maria. Wanneer we uiteindelijk weer buiten komen is het heel koud geworden, veel te koud voor een boottocht, we gaan eerst wat eten in een Russisch restaurant, erg lekker en goed betaalbaar. We zijn te koel gekleed dus gaan we naar het hotel terug voor warme kleding. We besluiten de boottocht over te slaan en wandelen het luxe deel van Moskou binnen. Veel dure winkels maar niet echt interessant. We lopen ook nog een duur klassiek winkelcentrum in met een heuse pianist, maar het is er eigenlijk heel saai. Wanneer we terug lopen naar het rode plein wordt het al snel weer drukker en gezelliger. Eerst eten we nog wat, en genieten van de kerstachtige sfeer van de kleine lampjes boven de straat. Dan blijkt het rode plein geheel afgesloten vanwege de taptoe. Jammer. Het is al laat wanneer we terug in het hotel zijn, dus gaan we gelijk slapen.

• 25 Augustus 2019 - 09:12

Herma Hg Huizenga:

ook dit was weer een leuke dag... goede treinreizen gewenst.

• 25 Augustus 2019 - 17:00

Christa:

Jullie kunnen je goed vermaken ..wat apart een broek huren