Moskou en het Kremlin - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu Moskou en het Kremlin - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu

Moskou en het Kremlin

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 Augustus 2019 | Rusland, Moskou

Niet echt uitgeslapen arriveren we om half zeven ‘s ochtends in Moskou. Onze taxichauffeur staat ons al op te wachten en soepeltjes brengt hij ons snel naar het hotel. Er is één kamer vrij en we besluiten om gezamenlijk nog even op bed te slapen, hilarisch! Dat lukt wonderwel, het is een groot en stevig bed, maar na een uurtje gaan we toch naar beneden. Marijke en Jos drinken wat, want zij hebben de koek in de trein opgegeten, maar Marijke en Theo nemen een ontbijtje. Vrij snel daarna komt onze Moskouse gids ons ophalen voor de toer. Allereerst legt ze uit hoe het metro systeem werkt. Het is een heel eenvoudig systeem, maar voor ons is het andere schrift heel lastig te ontcijferen. We maken een foto van ons metro station en vertrekken naar de binnenstad. De metro is gebouwd en verfraaid door de communisten, zij wilden de kunst, die voor de komst van de bolsjewieken uitsluitend voor de tsaar en de adel toegankelijk was, ook bereikbaar maken voor de arbeiders. Daarom zijn veel oude stations prachtig gedecoreerd, met beelden, beeldhouw werken en muurschilderingen, gebruik makend van oa marmer. Na wat rondzwerven in de metro’s stappen we uit bij het rode plein waar onze gids veel over verteld. We wandelen naar het Kremlin, waar we met kaartjes en controle zo naar binnen wandelen. Oorspronkelijk was het Kremlin een vesting van de leiders van Moskou, ommuurt en al. Met de komst van de tsaar Ivan de grote en de groei van het Russische rijk werd dit het centrum van het land. Met de komst van de communisten werd de bekendheid van het Kremlin voor eeuwig vastgelegd. We zien een oud gebouw waar de wachters van het Kremlin resideren. Op het terrein staan ook een aantal kerken, een aantal van de tsaren (van voor Peter de grote), die hier ook begraven zijn, en één van de orthodox Russische kerk zelf, die hier ook hun hoofdvestiging hadden. Er staat een lelijk nieuw gebouw van de communisten, nu een concertzaal van 6000 personen met matige akoestiek. Een ander oud gebouw is het machtscentrum van Rusland. Hier werkt Poetin en zijn regering, en zijn er ook de woonvertrekken van Poetin. Hij woont echter buiten de stad en komt altijd per helikopter. Later zien we twee helikopters vertrekken, we maken onszelf wijs dat Poetin daarin zat. Na een bezoek aan één van de orthodoxe kerken (donker en somber zoals de meeste van deze kerken van binnen), verlaten we het Kremlin en komen we op het rode plein. Deze wordt nu vrijwel volledig ingenomen door tribunes voor het lopende taptoe festival dat hier dit jaar plaatsvindt. We wandelen door naar een fraaie galerie met schitterende ouderwetse markthal achtige overkappingen, parallel aan elkaar gelegen, vol met luxe winkels. Helaas is een groot deel van het restaurant afgezet voor de taptoe. We besluiten ergens anders te eten. Onze gids brengt ons naar een ander restaurant waar we afscheid van elkaar nemen. We eten hier heerlijk en doen het vanaf nu rustig aan. We wandelen nog wat rond en gaan dan via de rivier naar een klein restaurant waar we nog koffie drinken. We vinden vrij eenvoudig ons hotel terug via de metro en gaan dan lekker slapen.

• 23 Augustus 2019 - 12:59

Peggy:

Mooi reisverslag! Leuk om jullie belevenissen te volgen.

• 23 Augustus 2019 - 21:37

Herma Hg Huizenga: