De hermitage - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu De hermitage - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu

De hermitage

Blijf op de hoogte en volg Jos

20 Augustus 2019 | Rusland, Sint-Petersburg

Na het ontbijt pakken we de koffers iets anders in want vanavond gaan we met de nachttrein naar Moskou, spannend!

We staan al buiten wanneer Karina ons komt ophalen. We wandelen binnendoor via een aantal binnenpleintjes naar de Hermitage, waar we al direct zien dat het erg druk is, eigenlijk is het veel te druk met busladingen Chinese toeristen. Gelukkig is Karina een handige tante en weet ons snel in en door het museum te loodsen, de grote groepen verbouwereerd achter latend. Ze vertelt honderduit over het winterpaleis van Catharina de grote, waarin de Hermitage zich bevindt. De vertrekken, verdeelt over drie gebouwen, zijn imposant en overschaduwen soms zelfs de geëxposeerde kunst. Er zijn meer dan 400 zalen, onmogelijk om dit in één dag te zien. Er is zoveel moois dat je hier eigenlijk een paar dagen voor moet uittrekken als het rustig is, bijvoorbeeld in de winter. Alleen de entree naar de pronkzalen is al adembenemend. We zien schilderijen van Rembrandt, een meters hoge gouden “pauw” klok (VoorbeeldVoorbeeld2:42Peacock clock horloge du paon Ermitage museum St Petersburg ...YouTube · remyposees7 nov. 2010) die imposant is zelfs als hij niet is opgewonden, plafondschilderingen, mozaïek tafelbladen waarvan de mozaïek

met het blote oog lastig is waar te nemen, enzovoort. Tussen neus en lippen eten en drinken we nog wat in het museum, en tegen het eind van de dag verlaten we het museum, moe maar volledig onder de indruk. Terwijl onze hoofden nog tollen wijst Karina ons nog op een Italiaans restaurant waar we afscheid nemen van haar, een geweldige leuke gids. We eten en drinken op het kleine terrasje van het restaurant, en komen langzaam bij. Omdat we pas om 21.30 worden opgehaald wandelen we als afscheid nog even door de hoofdstraat van St Petersburg. Iets te vroeg staan we met onze koffers buiten en worden door de taxichauffeur naar het treinstation gebracht. Onderweg geeft hij ons een envelop met geld voor de taxikosten van de aankomst, netjes geregeld, en de treinkaartjes. De treinreis gaat nu ook beginnen, alweer een spannend moment. Het station betreden is niet eenvoudig met onze koffers over simpele trappen, maar verder wijst de gang naar het perron zich vanzelf.

De slaaptrein blijkt een dubbeldeks slaaptrein, met zowel boven als beneden slaapcoupes. We vechten nog even met de bedden om onze koffers op te ruimen maar dan kan de reis beginnen. Het is niet ruim, maar voldoende, en we proosten op de reis. De nacht verloopt soepel, de trein ligt zeer stabiel op de rails, maar we slapen onwennig toch nog niet zo vast.

• 22 Augustus 2019 - 11:32

Conny:

Geweldig om met jullie zo mee te reizen en de mooie foto’s van Marijke veel plezier

• 22 Augustus 2019 - 20:06

Elly:

Tot nu toe al een prachtige reis en nu verder met de trein spannend hoor. Heel veel plezier en groetjes

• 22 Augustus 2019 - 20:06

Elly:

• 23 Augustus 2019 - 08:41

Ria:

Bedankt voor die Pouwenklok die heb ik daar niet gezien helaas. Prachtig....

• 23 Augustus 2019 - 17:38

Christa Nieuwkoop :

Wat een ervaring..in de trein slapen..een mooie geweldige reis maken jullie weer. En wat ken Jos goed schrijven.. groetjes