St. Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu St. Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu

St. Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Jos

19 Augustus 2019 | Rusland, Sint-Petersburg

Maandag 19 augustus 2019

St Petersburg

We staan vanmorgen bijtijds op voor onze excursie in St Petersburg. Het ontbijt is goed en we hebben prima geslapen, Marijke L iets minder door de herrie in de gang. Op tijd staan we buiten en al snel komt Karina, onze gids, aan. Het blijkt een zeer rap pratende dame, die ons in vloeiend Engels prima alles uit legt. Het gaat soms zo rap met een stortvloed van namen, jaartallen en gebeurtenissen dat we een klein beetje de draad verliezen. Gelukkig hebben we de serie van de Romanovs op Netflix gezien, dus die draad pakken we snel weer op. Eerst gaan we met de lijnbus naar de Neva rivier, slechts drie haltes. We rijden langs het winterpaleis van Peter de Grote de brug op. Net over de brug stappen we uit. Hier is de oude haveningang met kleine vuurtorens die niet meer werken. Het uitzicht op de paleizen is fraai. Onze eerste bestemming is de Petrus en Paulus vesting. Een lekker zonnetje begeleidt ons tijdens de wandeling.

De Petrus en Paulus vesting ligt op één van de eilanden die bij St Petersburg horen en is gebouwd in opdracht van Peter de Grote vanaf 1703 als verdediging tegen mogelijke aanvallen van de Zweden, die dit gebied oorspronkelijk in hun bezit hadden. Het fort en de stad zijn destijds nooit aangevallen. We gaan hier de kerk bezoeken, maar die is tijdelijk dicht door een kerkdienst. We wandelen een beetje over het eiland langs historische gebouwen, en drinken dan met elkaar een lekker kopje koffie. Hierna haalt Karina de kaartjes en kunnen we de drukbezochte Petrus en Paulus kathedraal bezoeken. Hier liggen alle tsaren, tsarina’s en hun naaste familie begraven. Er is veel pracht en praal, ondanks dat de bolsjewieken hier destijds veel uit verwijderd hebben. Het is heel druk met groepen maar we krijgen toch een goed beeld van de kerk.

Voor de lunch gaan we naar het wodka museum. We worden daar naartoe gebracht met een grote taxi. Het museum is saai, maar de proeverij is niet verkeerd. Van de drie soorten die we proeven lijkt er één op onze jenever, en één vind ik te kruidig (lijkt op de Tsjechische Becherov). De derde heeft meer smaak, we kopen een flesje voor in de trein. Na een Russische lunch, uitgezocht door Karina, met een lekkere Borsch soep, gaan we naar de izaakskathedraal, soms worden daar diensten gehouden maar meestal is het een museum. Hij heeft de twee na grootste koepel ter wereld en behoort tot het mooiste wat in de 19de eeuw is gebouwd. Er zitten prachtige muurschilderingen in, die soms worden vervangen door schitterende mozaïeken met dezelfde voorstelling. Inmiddels duizelt het ons, en we gaan met de lijnbus terug naar het hotel, ditmaal in een echte trolleybus. Voor het hotel nemen we afscheid van Karina (we zien haar morgen weer). Na een korte pauze gaan we dineren in een echt Russisch restaurant met popperige aankleding, waarna we naar het winterpaleis wandelen voor een prachtig uitzicht op de feeëriek verlichte gebouwen, paleizen en bruggen. Hierdoor wordt het majestueuze St. Petersburg nog fraaier weergegeven.

We wandelen terug naar het hotel voor een wijntje waarna we lekker gaan slapen.

• 20 Augustus 2019 - 10:14

Nellie:

Beste verre reizigers, wat fijn dat jullie avonturen ook dit jaar weer te volgen zijn via de beeldend en aanstekelijk geschreven verslagen van Jos. Ik ben fan!
    Nog heel veel reisplezier gewenst, met voedzame maaltijden en weidse vergezichten.

• 20 Augustus 2019 - 12:36

Herma Hg Huizenga:

tis weer fraai en jaloersmakend... maar weer mooi om mee te wandelen.