hoe ik vegetariër werd - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jos - WaarBenJij.nu hoe ik vegetariër werd - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jos - WaarBenJij.nu

hoe ik vegetariër werd

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 September 2019 | Mongolië, Ulaanbaatar

We staan vroeg op en na een heerlijke douche en ontbijt om 7 uur gaan we weer op pad. Vandaag gaan we naar Tsogt Ovoo. We rijden vandaag vrijwel uitsluitend op onverharde wegen verder naar het zuiden. We zitten nog in de midden Gobi woestijn, maar er groeit nog wel voldoende gras voor de dieren. Langsaam zien we wel dat de grond rondom ons droger begint te worden. Te vroeg arriveren we bij de lunch locatie en we komen overeen om de lunch in paletten mee te nemen en onderweg op te eten. We rijden verder over onverharde wegen tot we stoppen bij een prachtig uitzichtpunt, Tsagaan Suvarga, een gekleurde klif met uitzicht over gekleurde heuvels en witte heuvels die een beetje op stoepa’s lijken. De kleuren wit, roze en geel komen overal voor en geven het landschap een maan-achtig karakter. Het is een indrukwekkend schouwspel. We maken onderweg nog een stop bij kamelen, erg leuk, voor de foto, waarna we aan komen bij de nomadenfamilie in Tsogt Ovoo. Hier brengen we de nacht door in een vierpersoons Ger tent zoals de familie. We worden verwelkomt in de familietent, maar we zijn een beetje vroeg, dus Geriechtoya neemt de honneurs waar van het theedrinken. We ruimen daarna onze tent in en zitten dan gezellig buiten en drinken een glaasje cola. Ondertussen zijn de kleine kamelen van de familie naar het erf gedreven en aan een touw vastgezet. Ze roepen om hun moeders want ze hebben dorst, maar die zijn er nog niet. Wanneer die aankomen is het de bedoeling dat de kamelen worden gemolken voordat ze de kleintjes voeren. Bij deze nomaden familie zijn geen toiletten, dus dat betekent het huisje met het gat, en er is een soort bak met water en kraantje waar je je tanden kunt poetsen. Wij gebruiken wel een flesje water.

Er zijn nog meer gasten in andere Ger tenten maar die besluiten om de bedden buiten te zetten en daar te slapen. Dat is best koud maar wel gezellig met zijn zevenen bij elkaar. Het eten wordt geserveerd in de Ger tent van de familie, maar er is ook een prieeltje achtig iets waar wij eten, lekker buiten. We krijgen een soort dikke spaghetti met heel vies vlees en veel vet. Na een paar happen stop ik met vlees eten en even later helemaal. Het is echt niet lekker, en de Marijkes, die zonder vlees hebben besteld, stoppen ook snel. Hier besluiten we de verdere rondreis als vegetariër af te maken. Toch hebben we een vol gevoel. Ook Geriechtoya vindt het geen lekker eten. Na het eten roken we een sigaartje en komen de moeders thuis. De kleine kameeltjes mogen drinken en zijn gelijk stil. De moeders worden toch niet gemolken. We nemen nog een wodka bij de prachtige sterrenhemel er is hier totaal geen lichtvervuiling dus de sterren zijn echt prachtig om te zien helaas moeten we naar bed want morgen weer vroeg dag! Er is nog een groep aangekomen en zij hebben slim bedacht alle bedden uit de gertent gehaald om buiten te slapen! Marijke is jaloers en heeft spijt dat zij dat niet gedaan heeft. Wanneer we nachts moeten plassen doen we dat achter de tent.

• 06 September 2019 - 07:29

Nellie:

Ha verre reizigers, wat een aangename verrassing om een dag na de melding dat er even geen verslagen komen, er opeens twee tegelijk te krijgen! En wat een mooie verhalen weer! Ik vind dit wel heel bijzondere overnachtingen en het zicht op die sterren maakt me wel een tikkie jaloers. ik wens jullie een mooie slotweek van deze vakantie.

• 06 September 2019 - 14:22

Margareth :

ik sta versteld hoe mooi je het verteld. in mijn hoofd zie ik het voor gewoon voor me. je moet dit verhaal bundelen met foto.s van Marijke en uitgeven.

• 07 September 2019 - 09:23

Herma Hg Huizenga:

ha heerlijke eetverhalen... maar het beste moet natuurlijk nog komen... pekingeend! blijf genieten, van álles.

• 08 September 2019 - 14:16

Peggymassop@hotmail.com:

wat een avonturen!! En die maaltijd....... kan me er het nodige bij voorstellen. Mooie beschrijving Jos van jullie reis!!!

• 10 September 2019 - 21:25

Christa:

Wat een avontuur zeg..zo bijzonder..