Baza Gazriin Chuluu - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jos - WaarBenJij.nu Baza Gazriin Chuluu - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jos - WaarBenJij.nu

Baza Gazriin Chuluu

Blijf op de hoogte en volg Jos

01 September 2019 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vandaag begint onze “Gobi” expeditie, een rondreis door een klein deel van Mongolië. We kunnen niet veel meenemen, dus we laten de helft van onze bagage achter in het hotel, en ontmoeten de gids van gisteren, Geriechtoya, in de lobby. Buiten ontmoeten we Bolt, onze chauffeur, die ons met zijn 4-wiel drive zal rondrijden door de Gobi woestijn. De bagage past maar net, maar het past en we rijden weg onder een stralende zon. Voordat we Ulaanbaatar uitrijden gaan we eerst nog naar een supermarkt waar we water, cola en andere eerste levensbehoeften kopen. Wanneer we eindelijk Ulaanbaatar uitrijden, een stad van 1,5 miljoen inwoners, rijden we op eenvoudige tweebaanswegen met behoorlijk wat putten, zodat Bolt af en toe flink moet slalommen. Het landschap is veranderd in een zacht glooiend landschap met vrijwel uitsluitend gras als begroeiing en een aantal kuddes met koeien, of met geiten en schapen, variërend van klein tot groot. De kuddes kunnen vrij rond lopen, er zijn geen erf afscheidingen en ook bij de weg zijn geen afscheidingen. Hier en daar zien we een Ger tent. Al snel bereiken we onze lunch locatie, en daar wordt het primitieve van deze reis duidelijk. Het restaurant ligt aan de weg en heeft een eenvoudige grind achtige parkeerplaats zonder afscheidingen, formica tafels met lage plastic krukjes en ... geen toiletten. Buiten op gepaste afstand staan drie hokjes aan elkaar met een gat in de bodem en planken eroverheen. Dat betekent hurken om je behoefte te doen, welkom in de Gobi. Gelukkig hebben we veel natte doekjes bij ons. Het eten is eenvoudig maar goed. Al snel na de lunch verlaten we het asfalt, en tijden we verder over onverharde wegen vol met ribbels, kuilen en gaten. Hoewel Bolt uitstekend rijd, kan hij niet voorkomen dat we flink door elkaar gehusseld worden.

We rijden nu zuidwaarts van Ulaanbaatar door de midden Gobi woestijn. Er groeit hier voldoende gras voor de kuddes. Het zomerseizoen duurt tot eind september, dus moet er nu goed gegeten worden voordat de sneeuw valt. Opnieuw zien we veel Ger tenten van de boeren. Langzaam verandert het landschap in open vlaktes en granieten rotsen, en uiteindelijk bereiken we het Baga Gazriin gebergte. We zien hier unieke rotsformaties die lijken te zijn gebouwd op platte stenen. Echter, deze rotslagen vormen een uniek beeld van dit deel van de Gobi woestijn. We maken een flinke wandeling, en we klimmen naar boven voor een mooie foto.

Even verderop ligt een ruïne van een boeddhistisch klooster. Hoewel het een klein klooster was voor monniken die in de leer waren, konden de bolsjewieken het niet laten om ook dit klooster te slopen. Er staan nog wat muren overeind, een enkele met een vage schildering. We lopen via de ruïne naar boven voor een fraai uitzicht over het gebergte waarna we verder gaan naar een bron van het oog. Dat is een geweldige overdrijving want het is niet meer dan een gat in een steen waarin wat water staat. Overdrijven is een vak, maar hier was een professor aan het werk.

We rijden door naar het ger kamp. Tegen onze verwachtingen in is het behoorlijk luxe, er is een heus toiletgebouw met fraaie en warme douches, een restaurant en er staan veel Ger tenten. Onze tenten staan naast elkaar. Het zijn grote ronde tenten waar langs de wanden eenvoudig vier of vijf gewone 1 persoons bedden kunnen staan. De tent wordt omhoog gehouden door twee grote palen waarop een rond houten wiel is geplaatst. Veel houten stokken verbinden het wiel met een rond raster rondom waardoor de constructie stevig staat. Hier overheen wordt een isolatie van wol geplaatst met daaroverheen een zeil. De tent kom je binnen door een lage houten deur. Er is hier zelfs elektriciteit! het kamp ligt in het midden van de rotsachtige grasvelden met enorme vergezichten en dichtbij een grote kudde schapen en geiten. We drinken een biertje buiten en eten daarna heerlijk in het restaurant, iets met gehaktballen. Bij onze Ger tenten drinken we nog een wodka en gaan dan naar bed, maar niet voordat we de sterrenhemel hebben bekeken, de Melkweg is goed zichtbaar, zo goed hebben we hem nog nooit gezien! Daarna lekker slapen.

• 06 September 2019 - 07:58

Wietske: