Wolken, of toch niet - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu Wolken, of toch niet - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu

Wolken, of toch niet

Blijf op de hoogte en volg Jos

10 Mei 2019 | Ecuador, Quito

Donder 9 mei 2019

We gaan vanmorgen met de groep op pad, een verkenning van Quito, voor ons een beetje een nieuwe kennismaking. Het blijkt dat we veel andere dingen doen dan onze kennismaking op maandag. We beginnen met het grote Maria beeld dat uitkijkt over Quito. Dat bereiken we met de bus via smalle en stijle straatjes. Het Maria beeld is vrij recent gebouwd (rond 1970) en heeft twee uitgestrekte vleugels, nogal vreemd voor een Maria beeld. Het beeld kijkt uit op het rijkere noordelijke deel van Quito, het achterwerk kijkt uit op het arme deel.

De volgende stop is in het historische Quito. Via het Ronda straatje en diverse pleintjes komen we bij het oude gebouw van de centrale bank, thans een museum. In dit museum zitten we allemaal rondom Tim, onze gids, die uitgebreid vertelt over de historie van Ecuador sinds de val van de Spanjaarden. Het is een ongezond beroep, president spelen in dit land en ook in zuid Amerika. Er is uitgerekend dat een president in zuid Amerika een 5000x grotere kans op een vliegtuig ongeluk heeft dan een gemiddelde reiziger.

Een deel van de groep bezoekt één van de vijf mooiste kerken in de wereld, Iglesia de la Compañía de Jésus. De kerk is van binnen versierd met bladgoud, met een totaal gewicht van meer dan 52 kilo. Het ziet er prachtig maar wel overdadig uit.

Op het plein van de vrijheid gaan Marijke en ik een kopje koffie drinken, waarna we met zijn allen gaan lunchen in een fraai restaurant. Het restaurant is gesitueerd rondom een binnenplein met ouderwets glazen overkoepeling, heel gezellig. Onze tafeltjes kijken uit op de binnenplaats. We eten een typisch Ecuadoraanse soep, erg lekker. Tijdens de lunch klettert de regen hard op het dak. Gelukkig is het weer droog als we buiten komen. Via de basiliek pakken we de bus en gaan we naar de stoeltjeslift die ons zal brengen naar een hoogte van 4270m. Het uitzicht is adembenemend op quito en de Pichinca vulkaan, maar terwijl we naar boven gaan komt er een grote wolk die het uitzicht weghaalt. Na een tijdje wachten klaart het weer op en hebben we een prachtig uitzicht met een spectaculair wolkenspel, die zich draperen over een bergrand.

Na dit fraaie schouwspel keren we terug naar het hotel waar we informatie krijgen over ons bezoek aan de Galapagos eilanden. We dineren weer met zijn allen (veel gelachen), waarna we moe maar voldaan in ons mandje kruipen.

• 16 Mei 2019 - 11:09

Christa :

Liep wat achter met jullie herichten..maar ga ze gauw allemaal lezen..veel plezier nog