Barbecue vlees? - Reisverslag uit Tanjungkarang, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Barbecue vlees? - Reisverslag uit Tanjungkarang, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Barbecue vlees?

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 Maart 2014 | Indonesië, Tanjungkarang

Een wel heel speciaal barbecue vlees.

Vanmorgen om 9 uur stappen we in de boot die ons brengt naar de taxi. Vandaag gaan we naar Tentana, het plaatsje hier vlakbij. Het is rustig water en over het heldere water glijden we naar de taxi. Onderweg zien we wat kleine visjes. Dit meer is een volgelopen krater van hier en daar wel 400 meter diep met het schoonste zoetwater van Indonesië. Via de hobbelige weg (sorry Jet, moest het toch schrijven) rijden we over 11km bijna een half uur we komen in Tentana en bezoeken eerst de markt. We kopen wat spulletjes, en lopen dan door naar het meest merkwaardige BBQ vlees Wat we ooit gezien hebben. Vleermuis op een stok. De haartjes worden afgebrand met een gasbrander, en de verdere bereiding ook. Het is onbegrijpelijk om dit te zien, er is een stukje video en wat foto's maar die mogen niet geplaatst worden (mijn censuur, moet wel leuk blijven). De vleermuizen komen uit zuid-Sulawesi, en worden gezien als lekkernij. We gaan snel terug naar onze bus, want het is buitengewoon warm en zonnig. We rijden verder richting de beroemde waterval van Tentana door een speciale wijk Wera. Het lijkt wel of we ineens in Bali zijn aangekomen. Het blijkt dat de Indonesische regering probeert inwoners van overbevolkte eilanden te herplaatsen naar Sulawesi (trans-migratie). Hier dus allemaal hindoeïstische tempels, en een enorme bloemenpracht. Wanneer we bij de waterval Saluopa arriveren drinken we eerst koffie in een klein restaurant met een alleraardigst klein jongetje dat graag op de foto wil. Ook hier wordt het water nog gekookt op hout en dat terwijl het water van de waterval hier super schoon is. We lopen verder naar de waterval, een waterval met 18 stappen. De zon schijnt prachtig op de waterval, dit is zeker de mooiste waterval die we op Sulawesi gezien hebben, ook hier nog omringd door het oerwoud. Wanneer we terug wandelen ontmoeten we wat katholieke nonnetjes die ons eten aanbieden en graag op de foto gaan. Na de lunch rijden we terug naar onze lodges, die bereikbaar zijn via een smalle weg waar nu een vrachtwagen defect staat, een enorm obstakel maar we kunnen er gelukkig net voorbij. Wanneer we de lodges naderen is de wind en de regendreiging flink toegenomen, de golven zijn zo hoog dat de boot niet meer kan varen. We lopen dus via het strand en de rijstvelden terug naar de lodges, waar sam nog even in een boom klimt voor wat fruit. Net op tijd zijn we terug voordat de bui begint. Opnieuw eten we in het kleine restaurantje een heerlijke maaltijd, alvorens lekker te gaan slapen.

• 23 Maart 2014 - 08:54

Leonie:

Het is wel een heel bijzondere reis zeg.Ben heel benieuwd naar de foto's .Geniet ervan .x