Vriendelijk Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Vriendelijk Makassar - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Vriendelijk Makassar

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos

12 Maart 2014 | Indonesië, Makassar

Vanmorgen hebben we ons eerst laten verwennen met een prima ontbijt in ons hotel. Een eitje, een yoghurt, fruit en allerlei soorten zoetigheden (zelfs een pannenkoek) passeerden de revue. Stipt om 9 uur stond Arie, onze gids, met onze chauffeur Sam te wachten op ons in de lobby. We hadden Arie al verteld dat we vooral ook veel in aanraking willen komen met de lokale bevolking. Als eerste zijn we naar een van de volkswijken van Makassar gegaan. Sulawesi is, in tegenstelling tot Java en Bali, niet over bevolkt. Hoewel er meer dan 1 miljoen mensen wonen in Makassar, is er hier weinig armoede. Terwijl we door de steegjes en straatjes liepen werden we veelvuldig begroet door vooral moeders en oma's en een enkele opa. Het meerendeel van de mannen is aan het werk. We mochten spontaan naar binnen bij een opa en oma die trots hun huis en achterkleinkind toonden (met schilderij van de keukenhof), en vele malen moesten we met de inwoners op de foto, een terugkerend fenomeen hier. Het meerendeel van de huisjes is van steen. We reden vervolgens verder naar de vismarkt en een kleine vissershaven. Door kleine steegjes en langs de haven zagen we allerlei tafereeltjes, een moslimschooltje, verkopers van hoedjes en schors (wat gebruikt wordt om boten waterdicht te maken), lassers die een motorblok lassen (zonder bescherming), en als klap op de vuurpijl de vismarkt waar een grote diversiteit aan vissen tentoon gesteld werden, zoals rog, haai, koraalvissen, en inktvis. Het kwam nogal rommelig over want alle vissers hadden hun eigen viswaar op de grond uitgestald. Na een verdere wandeling terug naar onze bus reden we verder naar de oude haven met kademuren uit de Hollandse tijd en Buginese schepen. Net als in Jakarta worden de schepen handmatig geladen, waarbij in dit geval arbeiders een zak cement van 50 kilo van de truck op het zeil moeten leggen, en dat in de volle zo'n bij een temperatuur van 30 graden, pfffff. Wij gaan snel de bus met airco in en maken een rit naar een stukje natuurpark hier in de buurt. Het is midden in de week dus lekker rustig. Bij de ingang is een waterparadijsje voor lokale kinderen gemaakt in de rivier, heel spetterend. Wij lopen verder in de richting van de grote waterval en een lang pad langs de rivier. Vol met oerwoudgeluiden is dit een prachtige omgeving met de mooiste vlinders. Helaas vandaag geen apen, maar de sfeer is overweldigend. Tegen het einde van de dag rijden we terug naar fort Rotterdam, zo genoemd doordat de veroveraar, Cornelis Speelman, een geboren Rotterdammer is. Het fort was zo'n honderd jaar eerder gebouwd door de lokale sultan Raja Tunipalangga. De oudste delen van de muren zijn wat vervallen, maar de gebouwen zijn nog in uitstekende staat na hun renovatie. Er zit een museum in, en ook veel ambtenaren. Arie, onze gids, vertelt honderd uit in het museum over de lokale culturen en bijgeloven, en een stukje stille kracht. We sluiten de dag af in visrestaurant Nelayan niet al te ver van het hotel, waar we de lokale vissen Baronang en Bandeng eten, en met biertje op het dak van het hotel. Een prachtige dag!

• 12 Maart 2014 - 19:26

Jan Wezendonk:

geweldig ik lees mee ! dank

• 12 Maart 2014 - 23:39

Bert:

Jos

Jullie hebben het naar de zin zo te lezen

Hier schijn de zon ook vol op deze week .

Al plantjes geplant voor de garagedeuren.

en al 2 maal moeten spuiten van weege de droogte.

Geniet er verder van

Groet Lea en Bert

• 14 Maart 2014 - 12:01

Wietske:

wauw, ik krijg er trek van. klinkt gaaf en ziet er prachtig uit. groetjes daar!

xxx

• 14 Maart 2014 - 20:01

Christa:

Erg gezellig bij jullie. .en nog vele lekkere maaltijden mmm