De beste Rendang - Reisverslag uit Banjar Semawang, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu De beste Rendang - Reisverslag uit Banjar Semawang, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

De beste Rendang

Blijf op de hoogte en volg Jos

20 Maart 2013 | Indonesië, Banjar Semawang

Woensdag 20 Maart.
We horen dat Pieter geslaagd is. Van harte gefeliciteerd uit Bali. Ook lezen we dat Joost ziek naar huis gegaan is, maar dat viel gelukkig mee. Hij ging 's Avonds al weer naar de avondschool. We ontmoeten vanmorgen na het ontbijt de lokale gids. Zij heeft ons reisprogramma bekeken, en heeft eigenlijk niet meer zoveel suggesties voor verdere uitstapjes, we hebben al zoveel gedaan. Wel wat lekkere restaurantjes, en een mooie plek voor een zonsondergang. Daarna vertrekken we naar Kuta, naar de kleermaker Anika, waar de dames al een aantal jaren bloesjes laten maken. Kees en Jos blijven even bij het selectieproces zitten, maar verdwijnen na de koffie. Ze gaan zoeken naar horloges voor Robin en Erwin, de mannen van kees en Rina. Wanneer Kees en Jos na anderhalf uur terug komen bij Anika is de bloesjes -selectie gemaakt. We gaan lunchen bij ons oude hotel in Kuta, het Ramada Bintang Bali resort, onder de palmen en een koel briesje is dat een prettige verpozing. Wanneer we via het strand naar de winkels lopen is het heel heet, we vluchten snel naar binnen. We vinden mooie horloges voor de mannen, en ook Jos neemt een aparte mee. Hopelijk blijft deze het wel doen. We zijn toe aan een rustmoment, dus gaan we met de taxi terug naar onze villa's, waar we wat zwemmen en een kopje koffie nemen. Na het invallen van het donker wandelen we naar een restaurant op het strand waar we nog nooit eerder geweest zijn, een grove fout. De eigenaars zijn Belgen, maar de kok is een Indonesische. De eigenaar vertelt ons dat er echt Indonesisch gekookt wordt, dus pittig tenzij wij vooraf vertellen dat het minder pittig moet. De uitzondering is Rendang en stoofvlees, dit moet pruttelen, dus heeft al een pittige smaak. Kees, Rina en Jos bestellen Rendang, en dat zal ons niet spijten, nog nooit hebben wij zo lekker Rendang gegeten. Marijke heeft iets met kip, ook heel lekker, maar de Rendang wint. Na afloop krijgen we een glaasje raki, een rijstdrank, heerlijk. Kees en Jos nemen spontaan nog een glas, terwijl de meisjes kiezen voor een overheerlijk ijsje. We komen in gesprek met de eigenaar, Marijke en Rina willen graag een kookcursus. Heel ongebruikelijk stemt de kokkin toe. Een van de klanten vertelt dat hij hier altijd de beste steak van Sanur gaat eten, dat gaan wij ook doen. In onze villa nemen we een Indonesische sigaar, heel lekker.