een dag in tangkahan - Reisverslag uit Tangkahan, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu een dag in tangkahan - Reisverslag uit Tangkahan, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

een dag in tangkahan

Door: jozeph

Blijf op de hoogte en volg Jos

08 Maart 2012 | Indonesië, Tangkahan

Na een onrustige nacht (het oerwoud toch) staan we vroeg op en wassen ons met koud water. Hierna verheugen we ons op een uitgebreid ontbijt maar zien slechts een pannenkoekje aankomen met wat honing. Dat vult geen maag dus bestellen we een tweede pannenkoek. Met alle koffie en thee en het vruchtensap kunnen we er nu wel tegenaan. We slapen slechts een nacht in dit hotel dus zijn de koffers al weer weggehaald. Ondertussen maken wij ons op voor een tocht tubing, een vaartocht met binnenbanden die aan elkaar gebonden zijn. Omdat het die dag flink geregend had was de rivier onrustig. Omdat wij vrij onbeholpen instapten waren wij reeds doornat voordat wij weggingen. Als peddels gebruikten Herman en Frence, onze lokale gidsen, afgebroken stokken. Na een half uur door het oerwoud gevaren te hebben maken wij een stop en zien tot onze verrassing Jos zijn koffer staan, eenzaam en verlaten. Het tovert in het oerwoud. Al snel zagen we ook de andere koffers op de Ferry, 6 planken hout op olievaten. Dus dat kwam wel goed. Na een tas opgehaald te hebben door Herman voeren wij verder. Plots stoppen we en gaan we achterwaarts een warm riviertje in. Al snel blijkt dat hier een prachtige waterval is waar we heerlijk kunnen zwemmen. Ondertussen bereiden Herman en Frence een koninklijke lunch op een prachtig kleed van bladeren voor. Hierop stonden pakjes nasi, kroepoek met omelet en schijven ananas. Dat werd lekker romantisch smikkelen. Herman en Frence geven vervolgens een demonstratie zwemmen en springen en laten zien hoe je achter de waterval kan komen. Ja, dan zijn Marijke en Kees niet meer te houden en springen er op los. Het werd tijd om door te gaan, dus verbranden we de restanten en gaan terug naar ons scheepje. We verlaten het warme water en komen terug in de rivier waar we nog zo'n half uur doorkabbelen. We zien tot onze schrik Herman en Frence de boot uitspringen, maar gelukkig zijn ze sterk en stoppen de boot in een zij-arm. Daar is helaas de boottocht voorbij en klimmen we door het oerwoud naar boven voor een bezoek aan de dessa. Voordat we het dorpje ingaan doen we zonder pashok andere kleding aan, want we worden geacht netjes het dorp te betreden. Bij de oma van Herman gaan we naar binnen en zien een verslaafde oma met donkerrode tanden op de grond zitten. Het blijkt een pittige tante van 90 die slecht ziet maar nog wel mandjes en kleedjes kan vlechten en pittig aan gesprekken kan deelnemen (in haar eigen taal). We nemen nog een drankje en gaan dan verder door het oerwoud, maar niet nadat we kokosnootmelk gedronken hebben van een verse kokosnoot van het stukje grond van Herman. Onder het wandelen zien we nog een aantal magere koeien, waarna we plots aangeland zijn bij de veerpont. Met gevoel van verbazing worden we over gezet en na een flinke trap komen we aan bij onze lodges. Na een drankje (watermeloensap) gaan we naar onze lodge om ons te verfrissen en even voor de lodges te zitten. De ober plukt ondertussen bloemen die hij zoals later blijkt gebruikt om de tafel te versieren. Om half acht gaan we eten, en bewonderen we de mooi opgemaakte tafel, maar niet voor lang want het eten wordt in sneltreinvaart geserveerd. We zijn dus snel klaar met eten, en dat kwam de ober goed uit want die wilde spelletjes met ons doen met cocktail prikkers. Tot zijn verrassing waren we best snel met het oplossen van zijn opgaven en konden we hem ook nog iets leren. Het was een vermoeiende dag, dus we gaan snel naar de lodges voor een kaarsje, biertje en wierook. De generator gaat al uit als we nog buiten zitten, want we krijgen maar 4 uur per dag stroom. De toiletten liggen 40 cm lager dan de kamer dus zetten we een stoel voor de deur als we 's nachts moeten plassen. Ook hier weer veel herrie in de nacht want we zitten in het oerwoud (apen?).