Ulaanbaatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jos - WaarBenJij.nu Ulaanbaatar - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jos - WaarBenJij.nu

Ulaanbaatar

Blijf op de hoogte en volg Jos

31 Augustus 2019 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vroeg in de ochtend verlaten we de trein na een korte nachtrust. Niet iedereen heeft goed geslapen, maar toch redelijk uitgerust sjouwen we de koffers trappen af en op en stappen in de auto die ons naar het hotel brengt. Onze gids, Geriegtoya, die we Truus mogen noemen, heeft ons van het station opgehaald en zal ons rondleiden door Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië. We frissen ons op in onze kamers en ontbijten in het hotel alvorens op stap te gaan. We beginnen onze verkenning in een boeddhistisch klooster in de stad. Dit is een van de weinige authentieke kloosters in Mongolië. Dat komt omdat de bolsjewieken, die Mongolië hielpen om zich los te weken van China, daarna alle religieuze tempels met de grond gelijk maakte. Het hoofdgebouw van deze tempel werd gebruikt als paardenstal, en werd zodoende bewaard. Na de val van de communisten, 70 jaar later in 1990, werd dit klooster in ere hersteld. Ook veel van de Mongoolse tradities en klederdracht moesten in ere worden hersteld, een behoorlijke opgave. Rondom deze tempel staan veel gebedsrollen. In het hoofdgebouw staat een gigantische boeddha van wel 25 m hoog. Dit is een replica uit 2003, want de oorspronkelijke was door de bolsjewieken omgesmolten voor wapens. We zijn behoorlijk onder de indruk. Na het klooster rijden we door naar een fabriekje waar het frame van Ger tenten worden gebouwd. Het is allemaal handwerk gebaseerd op een groot wiel in de top en veel stokken. De wanden worden opgevuld met wol voor isolatie en een soort zeil werkt de tent af. Veel van het hout en de deur worden opgesierd met schilderwerk en figuren, erg fraai. Leuk om te zien hoe 15 mensen een tent per dag maken. Na de aanschaf van een GSM kaart lunchen we in een BBQ restaurant, wij zouden het meer omschrijven als een wok restaurant. Erg lekker en gezellig met de gids. In de middag bezoeken we het grote plein met beelden van Djengis Khan, de grote veroveraar en beroemdste mongool uit de oudheid, en zijn zoons. We kopen nog wat schriftjes om weg te geven, maken een kort bezoek aan het historisch museum en gaan dan naar een uitvoering van keelzang, muziek en dans van de lokale folklore groep in een klein theater. Vooral de keelzang is heel indrukwekkend en ook de muziek op traditionele instrumenten klinkt heel goed. Een uitvoering van een jonge, bijzonder lenige vrouw, doet het meest denken aan ritmische sport in combinatie met acrobatiek, heel bijzonder.

‘S avonds dineren we bij de Koreaan, waar we door een ingewikkeld menu en hopeloos slecht engels sprekende obers veel te veel vlees op tafel krijgen. Dit is zo hilarisch dat we zeker vijf minuten de slappe lach krijgen en de tranen uit onze ogen biggelen. Het is wel heerlijk eten en we maken onze onbedaarlijke lachbui goed met een vette tip. Uiteindelijk kunnen we het ook met de baas, die wel goed Engels spreekt, verder goedmaken.

We slapen daarna heerlijk in ons hotel.

• 03 September 2019 - 06:59

Leonie:

Wat een andere, bijzondere wereld, maar ik vraag me af waarom die douane vaak zo onbeschoft en narrig doet! Zou dat bij de opleiding een apart vak zijn? Mooie foto's van Marijke ook.
    Kijk weer uit naar het vervolg.
    Groeten aan iedereen,
    Leonie

• 03 September 2019 - 07:25

Nellie:

Wat fijn om weer een stukkie te mogen lezen over de bijzondere reis die jullie maken, aangevuld met de foto's van Marijke geeft het een prima beeld van jullie mooie avonturen.