De Homestay in Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu De Homestay in Irkutsk - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu

De Homestay in Irkutsk

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 Augustus 2019 | Rusland, Irkoetsk

Na het ontbijt vertrekken we naar Irkutsk naar onze Homestay (een soort B&B). We kijken er allemaal tegenop, zeker wanneer we vernemen dat we naar de bovenste verdieping moeten. Braaf sjouwen we de koffers naar boven. Het appartement is een Chroesjtsjov woning van 45 m2, van een vrouw. Het bevat twee slaapkamers, één met een tweepersoons bed en één met een klein twee- en eenpersoonsbed. De vrouw des huizes geeft aan dat zij vannacht bij haar zoon slaapt, dus hebben we het appartement voor ons alleen. Het is een appartement met gebruiksaanwijzingen, de wc trek je door aan een kettinkje, heel voorzichtig anders breekt het. Prompt gebeurt dat drie keer, en wij maar vissen naar de ketting. De vrouw is heel nerveus, maar spreekt redelijk Engels. Na wat verder praten gaan we wandelen in Irkutsk. Het is schitterend weer en we volgen de groene streep die de toeristische plekken met elkaar verbindt. We zien fraaie gebouwen en oude herstelde kerkjes (na de bolsjewieken), en de Agora rivier, de enige rivier die wegloopt van het Baikalmeer, die hier heel snel stroomt. Het meest imponeren de houten huizen die zo typerend zijn voor de Siberische bouwstijl. De meeste huizen staan, ondanks onlangs gestarte renovatie programma’s, nog schots en scheef en zijn vaak weggezakt. Heel erg leuk om te zien. We vinden een leuk restaurant op de eerste verdieping en eten een heerlijke maaltijd, salade, burger, spaghetti en bier of thee. Uitgerust wandelen we verder. We lopen ook nog een typische markt in, overdekt, niet heel bijzonder. Na de aanschaf van een Siberische bontmuts wandelen we naar een supermarkt waar we eten kopen voor vanavond en voor morgen in de trein. We wandelen terug naar de B&B. Wanneer we het licht aandoen springt de aardlekschakelaar en bellen we de dame voor assistentie. We eten lekker en gaan dan op tijd naar bed.