Listvianka - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu Listvianka - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu

Listvianka

Blijf op de hoogte en volg Jos

28 Augustus 2019 | Rusland, Irkoetsk

Het is vroeg in de ochtend een heel drukke boel, want veel reizigers verlaten de trein in Irkoetsk. Vooral tijdens het in en uitstappen is het krap in de coupe, de bedden moeten worden gedaan, wassen en plassen, inpakken en controleren. Vaak staat of Theo of ik buiten de coupe tijdens deze werkzaamheden. We hebben minder goed geslapen, helaas, in de laatste nacht in de trans Siberië express. Wanneer we uitstappen worden we al opgewacht door de lokale agent en gezamenlijk gaan we naar de bus. Hier op dit station is het opnieuw sjouwen met de koffers over trappen en hellingen. Al snel rijden we Irkoetsk door en de gids vertelt veel over de stad met de klassieke houten huizen, typerend voor Siberië. Er wonen hier 600000 mensen, minder dan de andere grote steden in Rusland. Het ziet er behoorlijk armoedig uit, er mag hier en daar wel een lik verf op. Ook hier staan veel typische flats die gebouwd zijn in de Chroesjtsjov tijd voor de gewone Rus.

Het weer is hier nu prima, de herfst is bijna begonnen. De temperaturen zijn overdag begin 20 graden en ‘s nachts rond de 12. Dat is in de winter wel anders met -15 tot -35 graden onder nul.

We rijden naar Listvjanka, een rit van een uur, vooral door bossen over een brede dubbelbaans weg. Listvjanka ligt aan het Baikalmeer, het grootste zoetwater bassin van de wereld met ongeveer 22% van de totale wereld zoetwater voorraad. De diepte van het meer loopt op tot 1,6 km en het meer heeft een oppervlakte ter grootte van België.

Het is schitterend weer wanneer we bij ons mooie hotel arriveren en we krijgen onze kamers direct! Dat betekent douchen en scheren, heerlijk. We nemen een ontbijtje en genieten van het uitzicht over het meer. We lopen eerst naar een stoeltjeslift voor een fraai uitkijkpunt. Dat blijkt geen 3 kilometer maar wel 7 kilometer te zijn. De stoeltjeslift brengt ons naar boven en we wandelen naar een fraai uitkijkpunt over het Baikalmeer. Het weer is schitterend en het uitzicht fenomenaal. Theo en ik lopen naar beneden terwijl de vrouwen teruggaan met de stoeltjeslift. We hebben geen zin om het hele stuk terug te lopen, maar als door een wonder verschijnt er een taxi die ons voor 200 roebel, €2,70, terugbrengt naar Listvjanka. Via een leuk marktje met snuisterijen en gedroogde en gerookte vissen van het meer (ruikt heerlijk!), lopen we naar het ‘strand’, een smalle kiezelstrook waar spies worden gebarbecued en een heerlijke rijstschotel is voorbereid. We eten in een soort strandhuisjes de gerechten op, het smaakt alleszins redelijk, en we wandelen verder. Even verderop, bij een soort barbecue plaats voor vakantievierders, kun je het meer fraai bekijken, maar verder is er niet veel te beleven. We kopen nog een flesje wodka, en lopen terug naar het hotel. Plotseling zijn er ontelbaar veel vliegjes die overal op gaan zitten. We kloppen ze constant af, ook uit de haren. We besluiten in het restaurant van het hotel te eten, er is niet veel anders, een prima besluit want we eten heerlijk. Na een neut gaan we lekker slapen, in een echt bed!