Naar Irkoetsk deel 2 - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu Naar Irkoetsk deel 2 - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Jos - WaarBenJij.nu

Naar Irkoetsk deel 2

Blijf op de hoogte en volg Jos

27 Augustus 2019 | Rusland, Irkoetsk

Onze tweede aaneengesloten dag in de trein naar Irkoetsk verloopt opnieuw rustig. Na opnieuw een redelijk goede nachtrust en ontbijt lezen we wat, we kletsen en gaan af en toe naar buiten. We praten ook met wat medereizigers, de meeste Russen spreken geen woord Engels, dus dat schiet niet op, maar er is ook een Georgiër in ons rijtuig, die praat wel een beetje Engels, en in de coupe naast ons zit een Duits koppel dat een half jaar over de wereld reist. Hij werkt bij BMW in München aan het ontwerp van een nieuw soort stoelen, en kon eenvoudig een half jaar vrij nemen. De provodnikas maken dagelijks de coupes en gangen schoon met veger, doekje en dweil, het blijft dus fris en fruitig. ‘S avonds eten we in de restauratie wagon, een verrassende beleving. De serveerster spreekt opnieuw geen woord Engels, en de bestelling komt dan ook niet goed over. De soep lijkt in de verste verte niet op de borsch soep die we besteld hebben, en verder is er eigenlijk maar één gerecht beschikbaar. Er komen maar drie borden, en twee schalen met salade. Het smaakt redelijk en het bier is koud. De rekening in Russische karakters is niet ontcijferbaar maar alleszins redelijk, dus dat laten we maar zo. In onze coupe drinken we nog koffie en wodka, en gaan op tijd naar bed want morgen moeten we on 6.22 uit de trein in een nieuwe tijdzone.

• 29 Augustus 2019 - 09:43

Herma: