De Pipo wagen - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu De Pipo wagen - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Jos - WaarBenJij.nu

De Pipo wagen

Blijf op de hoogte en volg Jos

17 Mei 2019 | Ecuador, Baños

Donderdag 16 mei 2019

Na het ontbijt staat er een bus voor, die zich het best laat omschrijven als een bus voor een safari. Het is een open bus met houten banken, naar achteren toe oplopend en zonder ramen maar gewoon de open lucht. Daardoor kun je met zijn allen veel beter om je heen kijken en toch door de kortere assen en hogere oplegging stijlere wegen nemen. Hij is bond geschilderd en wordt door sommige medereizigers een Pipo wagen genoemd. We klimmen in de wagen, niet eenvoudig, en zullen vandaag de belangrijkste watervallen en attracties bezoeken. We beginnen bij twee fraaie watervallen die we van de weg af kunnen bekijken, fraai gelegen in de omgeving. Het weer werkt ook mee, voornamelijk zonnig. We rijden vrolijk verder en komen dan bij de zipp lijn van Baños aan. Hij is heel lang en spannend maar vliegt over een modderige rivier en niet over het regenwoud. Ter plekke besluiten we om niet mee te gaan, dat is zonde na onze eerdere ervaring. Ongeveer de helft van de groep gaat wel, en het is leuk om hun enthousiasme te zien. De volgende stop is bij een waterval aan de overkant van de rivier. Om hem goed te zien ga je er met een karretje aan een kabel naartoe, dit keer een metalen versie van een mand onder een ballon. Dit keer worden we naar de overkant getrokken en moeten dan uit het karretje kijken, eruit kunnen we niet, en dan weer terug, een beetje nep. Binnen een paar minuten ben je klaar. De volgende waterval is de grootste van Ecuador en dat is er eentje die met veel geraas naar beneden komt. We lopen langs de waterval via goede paden en hangbruggen tot onder het grootste deel. Het lawaai is enorm en we worden allemaal nat. Tot slot rijden we in de Pipo wagen omhoog naar bijna 3000 meter om te schommelen over de afgrond. Het is minder griezelig dan het lijkt, maar spectaculair voor de foto’s. We krijgen nog een lokaal drankje en rijden dan terug naar ons hotel. We lunchen in het dorp en wandelen rond in Baños. Er komt een kleine processie voorbij, we bezoeken de fraaie kerk, steken een kaarsje op en shoppen een beetje. Dan is het al gauw etenstijd. Het is weer gezellig met de groep. We gaan niet te laat naar bed want morgen is weer een drukke dag.

• 19 Mei 2019 - 08:09

Marijke:

En weer beleef ik jullie reis mee, ik zie jullie zo zitten in de pipo wagen, we genieten van jullie levendige verhalen en foto’s. Groetjes van Theo en Marijke