Naar Bukitingi - Reisverslag uit Tanjungmedan, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Naar Bukitingi - Reisverslag uit Tanjungmedan, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Naar Bukitingi

Door: jozeph

Blijf op de hoogte en volg Jos

15 Maart 2012 | Indonesië, Tanjungmedan

Het tweede deel van onze reis naar Bukitingi vereist opnieuw een vroeg vertrek, dus om half zes gaat de wekker. We eten snel en lekker. Het ochtenduitzicht is fenomenaal, we kijken ver over het oerwoud met nevel sluiers. Tot onze verrassing komt Naher pas om 7 uur aan bij de lodges voor vertrek. We vertrekken om 7.15 voor een reis van 331 km. We rijden nu weer door een moslim gebied, het lijkt wel iets strenger. Onderweg rijden we langs een school op militair terrein, waar we kinderen van zo'n jaar of 6 zien, al in militair camouflage pak, niet een erg leuk gezicht. We stoppen bij het monument Benteng Huraba, door de Indonesiërs geplaatst voor de strijd tegen de KNIL, de Engelsen en Amerikanen in mei-juni 1949. Toch wel indrukwekkend. We maken een stop bij een prachtige waterval aeksijorni die dwars door een kokosnotenbos naar beneden komt, met bijzonder helder water. We mogen ons gezicht driemaal wassen en in de waterval staan voor de foto. Wanneer we teruglopen zien we een gedresseerde aap die kokosnoten uit de boom haalt. Hij draait de kokosnoot die rijp is net zo lang tot deze naar beneden valt. We rijden verder naar een kruidentuin en zien weer allerlei kruiden in de natuur, zoals peper en kaneel. Uiteraard kunnen we het niet laten en kopen we de nodige kruiden voor in Nederland. Zo vers kunnen we het in Nederland niet krijgen. Bij de koffie stop Lia Garden drinken wepassievrucht Theron blanda (rode vrucht) in plaats van koffie, het was erg lekker. We namen belindjo (platgeslagen bladeren), een soort chips. Daarna rijden we langs een moslimschool, waar 13 en 14 jarigen moslimonderwijs krijgen. Jongens en meisjes moeten voor zich zelf zorgen, slapen apart en krijgen apart onderwijs en kunnen worden opgeleid voor imam. Ze moeten Arabisch leren om onderling een taal te kunnen spreken. Ze krijgen ook onderwijs in andere vakken zoals wiskunde en Engels. Ze moeten vier religieuze boeken lezen waaronder het oude testament en de Koran. Eigenlijk is het gewoon voortgezet onderwijs met extra aandacht voor de islam. We rijden langs een stuk waar goud wordt gefilterd uit stenen die boven in de bergen worden gedolven. Dat gebeurt middels een ingenieus systeem van een Schoepenrad van een autoband en een filter met zilverkwik oplossing. Ze gebruiken het water uit de beek, dus dat kan dan stroomafwaarts niet meer worden gedronken en dat voor 1.5 gram goud per week. We lunchen bij een Chinees restaurant waar we o.a. overheerlijke loempia's noodels enz gegeten hebben. Helaas was er voor Jos en Kees nog maar een biertje wat ze samen moesten delen. Hierna hebben we onze weg weer vervolgd richting de Evenaar waar we ons erg op verheugd hebben, we maken daar
natuurlijk een stop om dat op de foto te zetten. Hier kopen we voor Joost en Mike een T-shirt. We krijgen een certificaat op naam vanwege het passeren van de evenaar. Komt in het plakboek. Gelukkig zijn we net voor de grote regenbui weer in de auto. We vervolgen onze weg over het zuidelijk halfrond en ondergaan een gigantische bui. De wegen staan in no time blank, maar we komen toch op tijd in het hotel aan. Het is weer een mooi hotel. Tijdens het eten zingt Naher nog even, heel gezellig. Daarna nog een sigaar in onze eigen tuin.