Verregende ceremonie - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Verregende ceremonie - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Verregende ceremonie

Blijf op de hoogte en volg Jos

09 Maart 2013 | Indonesië, Pemuteran

Zaterdag 9 maart
Vandaag houden we een wat rustiger dag. We zitten om kwart over acht aan de ontbijttafel, en kiezen voor een lekker Amerikaans ontbijt met ei en spek. Vandaag nemen we een extra kop koffie voordat we ons omkleden voor de wandeling langs het strand. Ondanks het vroege tijdstip is het al heel warm en zonnig, maar we hebben ons uiterst professioneel ingesmeerd. Na een klein wasje vertrekken we gevieren in oostelijke richting. Zodra we het terrein verlaten zien we de schrille tegenstelling met het hotel. Lokale vissers wonen in armoedige huisjes ook aan het strand, dat dan wel, maar verder is geen luxe te ontdekken. Het is heel stil, we zien slechts een omaatje met een kindje, en wat vissers die vanaf de kant vissen. Verder een vreemd bassin, vrij groot, het lijkt wel een oud zwembad, maar we denken toch dat het een soort vissenbassin is, die zwemmen er rond. Terwijl het alsmaar warmer wordt lopen we verder, en komen een klein dorpje tegen waar we wat kalfjes, koeien en kippen zien, en wat dorpelingen. Marijke maakt flink wat foto's maar het geheugenkaartje heeft het begeven. Een aantal foto's wordt niet goed opgeslagen, het zal wel door de vochtigheid en warmte komen. Marijke is niet echt vrolijk, maar later blijkt dat er nog veel goede foto's op staan. Ze gebruikt het kaartje verder niet meer. We lopen nog verder, en zien dat het strand bezaaid is met natuurlijke rommel, maar helaas ook plastic en andere troep die van boten gedumpt is. Dat blijft een probleem. We kunnen niet verder en gaan terug, het blijkt een langere wandeling dan verwacht, want het is al twaalf uur. We werken de was af, en gaan dan lunchen (diverse soorten spaghetti, een mens wil toch ook wel eens wat anders?). Hoewel het gaat betrekken, gaan we toch weer wandelen. We lopen naar de andere kant en zien opnieuw vissersbootjes, ditmaal dichterbij, zodat we ze goed kunnen bekijken. Je ziet de lampen op de boten (die vaak gemaakt zijn van afwas teiltjes!), en de montage van de motor en constructie. Even verderop zit een visser met zijn vrouw aan een visnet te werken. We lopen verder en komen langs een grote groep wit/geel geklede mensen, hindoeïstische mensen die een ceremonie houden die verband houdt met het Balinese nieuwjaar. We lopen nog verder en schuilen voor de regen, maar die komt niet. Toch vertrouwen we het niet en lopen terug. Onderweg zien we heel veel aangespoelde resten van koraal. De gids vertelde eerder al dat er een speciale techniek wordt gebruikt om de groei van koraal te stimuleren, dit gebeurt met elektriciteit. Dit klinkt vreemd, maar lijkt toch plausibel te worden, want we zien een kast met heel veel kabels die het water inlopen. Als het verhaal onjuist is, dan zullen toch de vissers er wel van onder de indruk zijn. Even verderop hebben inmiddels zo'n 1000 hindoeïstische mensen zich verzameld met vlaggen, parasols en offers voor het feest, allen heel mooi gekleed voor de processie. Er is ook typisch Balinese muziek. Kees en Jos geloven het wel, de dames blijven kijken. Terug in het hotel gaan Kees en Jos zwemmen, en blijven dat doen wanneer de bui dan eindelijk losbarst. Na een halfuur komen de dames ook aan, doorwater nat en zelfs een beetje koud. Snel warmen ze zich op door een duik te nemen in het lekkere warme zwembad. Na een kop koffie nemen we een douche, en gaan dan dineren. Het is inmiddels weer heerlijk warm, en we nemen een Indonesische rijsttafel, waarbij de meisjes een gigant van een cocktail nemen, de mannen bier. Het smaakt heerlijk, en na een toetje en koffie gaan we nog even terug naar het huisje voor dit verslag, een sigaar en een biertje, uiteraard met een wierookje. Het is weer heel gezellig, en te snel moeten we naar bed, want we hebben morgen weer een vol programma.

• 09 Maart 2013 - 16:50

Jet.:

Wat een schitterend verslag. Wij zitten hier in de stromende regen.Al de hele dag.
    Nemen jullie wat zon mee terug?
    Zijn jullie s,avonds niet bekaf van zoveel indrukken??
    Doen jullie voorzichtig!
    Dikke zoen Jet en van Tom natuurlijk!!!

• 09 Maart 2013 - 16:51

Anoniem:

hallo jozeph!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 09 Maart 2013 - 18:04

Nellie:

Ha beminden, ik vind het weer een cadeautje, om elke dag te kunnen lezen wat jullie zoal meemaken. Jullie eten toch wel goed hoop ik, als ik me goed herinner lag vorig jaar jullie sate-gehalte een heel stuk hoger :-) Goed te horen, dat ook op Bali eieren met spek te vinden zijn zelfs al roert de oppperbakker niet zelf in de pannen. Het zal jullie deugd doen te horen dat terwijl jullie zwetend rondsjouwen in de zon, er hier de komende dagen weer vorst en sneeuw worden verwacht. Het voorjaar duurde maar 4 dagen. Humpff.
    Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg van jullie avonturen!
    Liefs van Joost en Nellie

• 10 Maart 2013 - 13:51

Oma:

lieve groetjes femke oma en wietske fijne dagen doe voorzichtig liefs mama