Een spannende ceremonie - Reisverslag uit Balerbaleagung, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Een spannende ceremonie - Reisverslag uit Balerbaleagung, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Een spannende ceremonie

Blijf op de hoogte en volg Jos

08 Maart 2013 | Indonesië, Balerbaleagung

Donderdag 7 maart

Vanmorgen een rustige start. Na een prettig ontbijt met een rijst voorafje om 7.45 en een lekker derde kopje koffie zocht Rina nog extra oorbellen uit bijpassend bij de armband van gisteren. Niet lang daarna worden we getrakteerd op een heftige regenbui, zo een die je zelfs in Nederland niet mee maakt. We worden opgehaald door onze gids Putu en vertrekken richting Negara. Onderweg hebben we een stop bij een mooi gelegen restaurant aan de Indische oceaan, en eten daar patatjes ter afwisseling van de rijst. Na de lunch met een biertje voor de mannen rijden we door naar een hele oude tempel bij Rambutsiwi. De mooie oude tempel, gelegen aan zee, werd bereikt via een hele hoge trap, versierd met Harry Potter slangen, en het was een zware klim want het was loeiheet en geen schaduw van betekenis. Nadat we een sarong omgedaan kregen, mochten we de tempel in, waar we een mantra mochten aanschouwen, die Putu aan ons uitlegde. Het tempelcomplex ligt zeer fraai aan zee tussen palmen en bomen. Sommige tempels liggen direct aan zee, andere liggen veel hoger. Bezweet stappen we in de taxi, die ons naar het hotel brengt, waar Kees en Jos direct het zwembad uittesten (goedgekeurd). Om zes uur vertrekken we weer, nadat we wederom een sarong omgedaan kregen , dit keer naar de hoge priester. We krijgen een officiële ceremonie waarbij we het bidden naar de goden ondergaan met water, rijst en bloemen. Het is indrukwekkend om dit mee te maken, het verloopt zeer serieus, waarbij we ook de handelingen moeten doen in de juiste volgorde. De ceremonie was voor ons vieren met de familie van de hoge priester in zijn privé tempel. Na afloop van de ceremonie worden we getrakteerd op een eenvoudig diner, onder het genot van Balinese muziek. Na afloop van het eten is er ook nog een Balinese danseres die ons allen een korte instructie Balinees dansen geeft. Zelfs Kees en Jos moeten eraan geloven, het is enorm gezellig en ook de muzikanten en de zoon en schoondochter van de hoge priester hebben enorm veel plezier. Uiteindelijk moeten we terug, de dames krijgen zelfs een zoen. Na afloop nog een biertje in het hotel, samen met Putu en daarna gaan we lekker slapen.

• 08 Maart 2013 - 15:12

Jet.:

Geliefde Baligangers!!
    Wat schitterend jullie reis verslag.
    Zoveel indrukken.Verhaal rond de priester is geweldig.
    Hebben jullie al veel foto,s gemaakt.Gaan mee naar de Ardennen hoor.
    Vanmiddag naar de orthopeed geweest. Krijg nu volgende week een MRI scan.
    Loop binnenkort weer als een kiviet!!
    Heel veel genieten en voorzichtig.
    Liefs van ons.