Jos kwijt - Reisverslag uit Blue River, Verenigde Staten van Jos - WaarBenJij.nu Jos kwijt - Reisverslag uit Blue River, Verenigde Staten van Jos - WaarBenJij.nu

Jos kwijt

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Blue River

Woensdag 4 oktober 2017, Jos kwijt

We worden vanmorgen wakker op camping Whisler bij Jasper. Het heeft vannacht minstens 11 graden gevroren, en wij waren vergeten het water af te sluiten. Dus geen water... Ik ga vroeg in de ochtend douchen, maar op deze camping is er alleen een douche bij het tenten terrein, en dat is zeker 10 minuten lopen. Uitgebreid douche ik mezelf en ga dan om mijn gemak terug naar de camper. Onderweg ontmoet ik een groot mannetjes hert, een Elk, die mijn pad versperd. Dat kost hem een paar foto's en mij wat tijd. Wanneer ik terug kom blijken de overige bewoners van de camper nogal bezorgd te zijn geweest en mij te hebben geroepen omdat ik volgens hen anderhalf uur ben weg geweest. Afijn, ik ben er, en na het ontbijt gaan we op stap naar de meren van Jasper.

Bij Jasper, midden in het Jasper nationaal park, liggen 3 meren en wij gaan vandaag wandelen naar deze meren. Helaas blijkt dat een nogal ambitieus plan en we zullen uiteindelijk slechts het eerste meer bereiken. We wandelen langs de Athabasca rivier, met geweldige fotogenieke plaatsen, tot we bij een grote brug kunnen oversteken naar het eerste meer, Lac Beauvert. Echter, eerst zien we vijf Moutons, volgens de Canadezen schapen, met prachtige hoorns die rustig blijven herkauwen hoog op een uitzichtpunt zelfs wanneer we foto's maken. Na ons boterhammetje wandelen we naar het meer wat eerst een beetje tegenvalt, nogal 'sophisticated' met een golfbaan en een chique hotel, waar oa. Marilyn Monroe gelogeerd heeft. We lopen een stuk langs het meer, en dan blijkt dat foto's zonder deze poespas best fraai zijn. Inmiddels staat de teller op 8km wandelen, en besluiten we terug te wandelen naar Jasper zodat we nog wat kunnen inkopen.

Bij de spoorovergang zitten Theo en Jos braaf te wachten tot de kilometers lange trein voorbij is, terwijl de Marijkes allang aan de andere zijde van de overgang zijn, want die hadden het tunneltje gezien. Bij het station van Jasper blijkt dat er ook personen treinen rijden, 1 per dag, dus je moet hem niet missen. Terwijl we wachten op de trein, hij komt toevallig bijna binnen, maken we foto's van een oude gerenoveerde stoomlocomotief, en mag Jos met Chinezen poseren voor een locomotief. Na aankomst van de passagierstrein, die opnieuw ongelofelijk lang is, gaan we lekker eten in Jasper, BBQ kip voor Theo en Jos, en kebab voor Marijke*2, erg lekker. Een moquito smaakt daar goed bij.

Volgens een lokale Canadees is het te ver om terug te lopen naar de camping, maar we zijn in 30 minuten terug, dus dat gaat wel. Daar staat de grootste verrassing van vandaag op ons te wachten, 2 Elks en wel 18 reeën en kleine herten. Het is Bronstijd en beide heren gaan behoorlijk te keer. Een van de vrouwtjes wordt belaagd door een van de mannekes, en uiteindelijk rennen de twee Elken met twee vrouwen de camping op. Tijd om snel terug te gaan naar de camper, al dat geruzie tussen die reeën ook.

Terug bij de camper vullen we de watertank en verwijderen vervolgens de ontdooide waterslang, want morgen willen we vroeg vertrekken zonder bevroren waterleiding.

Na een borrel gaan we lekker slapen.