camera kwijt - Reisverslag uit Spirit Island, Verenigde Staten van Jos - WaarBenJij.nu camera kwijt - Reisverslag uit Spirit Island, Verenigde Staten van Jos - WaarBenJij.nu

camera kwijt

Blijf op de hoogte en volg Jos

03 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Spirit Island

Zaterdag 30 september 2017, camera pleite

Het is vandaag licht bewolkt en we gaan, na het ontbijt op weg naar de gondel. De shuttle bus (bus 2 van het openbaar vervoer) en bus 1 brengen ons naar het vertrekpunt van de gondel.

Het vertrekpunt van de gondel ligt dicht bij de Upper Hot Springs die we zien vanuit de bus. Deze bronnen en het bijbehorende warmwaterbad (met het historische badhuis) bevatten mineraalrijk water, lichtjes naar zwavel ruikend en tussen de 38 en 41 graden warm. De gondola brengt de bezoekers in acht minuten naar een hoogte van 2281 meter, waar een plankensysteem de tere vegetatie moet beschermen tegen de grote stormloop van bezoekers. 700 meter boven het dal is een werkelijk panoramisch uitzicht op de vele bergen rondom en het plaatsje Banff beneden.

We kopen onze kaartjes (nogal prijzig!) en kiezen een incheck tijd om naar boven te gaan. Dit nogal geavanceerde systeem moet de vele bezoekers gelijkmatig naar boven brengen, mede omdat bussen vol bezoekers regelmatig een lawine van nieuwe bezoekers laten arriveren. Inderdaad kunnen we na een sanitaire stop snel naar boven, en verbazen we ons over de enorme bergketens die we zien. Maar eerst vinden we een tafel waar we lekkere boterhammetjes kunnen eten en wat drinken. Een brutaal vogeltje eet zelfs stukjes brood uit de hand van Marijke, en zorgt ervoor dat 2 broertjes ook mee willen eten. Het is te laat, de laatste broodkruimels zijn al weg. We wandelen via de houten trappen tussen een mengelmoes van nationaliteiten naar boven. Alle oosterse dames lopen met hun telefoon selfies te maken, sommigen zelfs filmende selfies (bestaat dat?), en oosterse heren worden vaak gesommeerd foto's van de dames te maken. Opvallend verschijnsel. Het is behoorlijk fris op deze hoogte, maar Australiërs en Canadezen lopen vaak in korte broek of rok, en lijken het niet koud te hebben, stoere binken. Op de top van de naastliggende berg, aan het eind van de trap, staat een meetstation uit 1903 waar meteoroloog Nieman Sanson 29 jaar lang waarnemingen deed. Daarvoor ging hij meer dan 1000 keer de berg op en af, zonder gondola. Het huisje is nog in oorspronkelijke staat en we kunnen nog zien hoe het er van binnen uitzag. Een brutale bergmarmot knabbelt van een gestolen stukje brood op deze grote hoogte en vertedert alle omstanders. We wandelen terug naar de lift en kijken nog naar een promotiefilmpje in een klein theater op de berg. Daarna is het tijdstip aangekomen om naar beneden te gaan (via het check-in systeem!) en pakken daarna de bus naar het dorp.

Na wat winkeltjes gaan we naar de Bear Street Tavern waar de beste pizza's worden geserveerd (volgens de reisorganisatie), en dat klopt. We hebben zelden zulke lekkere pizza's gegeten. Het is teveel, dus we nemen de restanten met de Doggy Bag mee terug naar de camper. Als we via de bus terug komen in de camper komt Marijke (je hoeft niet te vragen welke) er tot haar grote schrik achter dat ze haar gloednieuwe camera kwijt is, mogelijk laten liggen in het theater bij de gondel. Het is te laat om op te bellen, en gaan verontrust naar bed. De borrel smaakt vanavond wat minder.

• 04 Oktober 2017 - 08:40

Peggy:

Hoi Jos en Marijke,
    Super fijn dat jullie zo genieten, maar enorm balen van de camera. Hopelijk zijn er nog eerlijke mensen en komt ie boven water.
    Groetjes van Antoine en Peggy

• 04 Oktober 2017 - 08:42

Ria:

Hoop dat hij morgen gevonden is.

• 04 Oktober 2017 - 09:06

Herma:

o jee.
    dat wordt weer een nieuw avontuur...
    de laatste keer dat ik er bij was...
    in vietnam kwam de camera weer terug!
    succes hoor!

• 07 Oktober 2017 - 09:14

Christa:

Christanieuw@hotmail.com

• 07 Oktober 2017 - 09:15

Christa:

Oeps...is de camera inmiddels weer gevonden..