Ontbijt bij kampvuur - Reisverslag uit Banff, Canada van Jos - WaarBenJij.nu Ontbijt bij kampvuur - Reisverslag uit Banff, Canada van Jos - WaarBenJij.nu

Ontbijt bij kampvuur

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 September 2017 | Canada, Banff

Donderdag 28 september 2017, wandeling naar de Great Glacier

De camping op dit park is nogal primitief, en kent geen douches, wel kranen met warm en koud water. Hoewel het in de ochtend nog fris is, wassen we ons wel in het toilet huisje. Vanmorgen ontbijten we voor het eerst bij een kampvuur. Dat is lekker warm en wel zo gezellig. Er is een strakblauwe lucht en de eerste zonnestralen helpen ons om warmer te worden. De thee en koffie smaken lekker en na de afwas gaan we snel onderweg want vandaag wandelen we naar de Great Glacier.

In dit gebied liep vroeger een spoorlijn dat onderdeel was van de spoorlijn van oost Canada naar West Canada, en daarbij was speciaal hier een luxe hotel gebouwd om de passagiers een plek te geven om goed te kunnen eten tijdens hun treinreis, en om hier een aantal dagen te overnachten. De grote trekpleister was een grote gletsjer aan de andere kant van het dal, maar die verdween langzaam rond het jaar 1920. Omdat de spoorlijn vaak te lijden had van lawines, werd dit stuk lijn uiteindelijk vervangen door een tunnel. Het hotel had daardoor geen toekomst meer en werd in 1928 afgebroken. De fundamenten zien we nog, met foto's uit die tijd, het geeft een interessant beeld van die tijd.

We vervolgen onze route omhoog. De totale wandeling brengt ons naar een hoogte van ongeveer 1580m, ruim 320m boven onze huidige hoogte, dus een flinke klim. We lopen stilletjes omhoog, want we hopen op een beer, maar helaas zien we die niet. Het is een prachtige rustige wandeling langs een druk kabbelende beek, met prachtige mos tapijten op de stenen rondom ons. Wanneer we na veel klimwerk bij ons eindpunt aankomen hebben we een prachtig uitzicht op de Avalanche Glacier en de Eagle Glacier. De Illecillewaet Glacier kunnen we van hieruit niet zien, maar wel de sporen in de stenen die hij vroeger gemaakt heeft. Het is een intrigerend landschap met allemaal scherpe randen van uitstulpende grondlagen. We eten ons boterhammetje op een hoogte van 1580m en ze smaken uitstekend. De terugwandeling gaat voorspoedig en we komen opnieuw geen beren tegen. Bij de camping gaan Theo en Jos weer hout verzamelen voor de open haard, en zodra deze flink fikt drinken we daar onze borrel bij, terwijl de blauwe gekuifde vogel ons opnieuw bezoekt voor een boterhammetje. Zodra het vuur dooft na het eten en de koffie, gaan we terug naar binnen, kacheltje aan, lekker knus. We lachen nog flink wat af voordat we ons mandje induiken.

• 30 September 2017 - 08:05

Leonie:

Jij ziet toch nooit beren op je weg,Jos?

• 30 September 2017 - 10:02

Bert:

Jos
    Zo te lezen hebben jullie een leuke vakantie.
    Geniet er van.
    De druiven in de tuin heb ik geplukt waaren over rijp.
    Gr Lea en Bert

• 30 September 2017 - 11:58

Herma:

ik wandel weer fijn mee en warm me aan al die kampvuurtjes. ook leuk en anders bij het ontbijt.
    pas goed op de beren. hier alles heerlijk herfstig.