30 maart in telegramstijl - Reisverslag uit Aparecida, Brazilië van Jos - WaarBenJij.nu 30 maart in telegramstijl - Reisverslag uit Aparecida, Brazilië van Jos - WaarBenJij.nu

30 maart in telegramstijl

Blijf op de hoogte en volg Jos

02 April 2017 | Brazilië, Aparecida

30 maart, op de amazone boot

Herma:

de nacht in de hangmat
de stilte
het zachte geknor en geronk...
het diepe donker
het hangen, het schommelen.
nachtelijk wc bezoek.
de zwoele wind, de frisse amazone lucht.
wakker worden door hanengekraai.
vogelgeluiden lang voor zonsopkomst.
glad spiegelend water.

ontbijt met tapioca, roerei, broodje kaas,
mango, cassave, watermeloen.
en koffie...

badpak aan.
om half acht wakker worden door met de roze dolfijnen te zwemmen.
we zien al om de boot heen zwemmen als we de aanlegstriger naderen.
de dieren krijgen vis gevoerd en schieten langs onze lijven door het water.
we zien hun prachtige rij tanden.
als een ritssluiting passend.
het is ecologisch... de 'show' is niet elke dag.
zo blijven de roze dolfijnen ook in staat zelf hun voedsel te zoeken en te vinden.

terug op de boot,
badpak uit...
drogen, zonnecreme smeren , deet daarna.
om acht uur gaan we op bezoek bij een indianenstam.
ze voeren een dans voor ons uit.
mooie bruine mensen, sterk en vrolijk.
gemengde leeftijden.
we dansen allemaal mee en na een verkoop, gulle gaven en fotosessies als dankbare herinnering is het colatijd.

we relaxen tot vier uur, lunchen tussendoor wat.
en dan piranha's vissen! het heet. veel deet, veel factor 50 op de neus. petje op! vandaag verbrand alarm aan.
met 8 personen en de gids vaart een brombootje ons naar de plek waar piranha's leven. ze eten levend vlees. dus aan de bamboehengels doen we echt vlees aan de haakjes. de beide begeleiders halen fluks een aantal kleine exemplaren boven water. die gooien we terug. en dan wij... de haakjes worden lekker leeggegeten maar ze blijven er niet aan hangen. laten zich niet vangen. zo proberen we drie hot spots van die tandenbekjes uit en dan is het klaar. met een middelgroot exemplaar als bij wonder door mij gevangen varen we terug.
lekker een koud biertje.

en in het donker met een bootje kaaimannen spotten...
na het avondeten vertrekken we 16 man sterk en drie begeleiders.
in het aarde donker varen we over de donkere rivier geflankeerd door grote groene grillige wanden. de gids zoekt met een sterke lamp de oevers af naar rode oogjes van kaaimannen.
opeens verblindt hij een klein grojs vogeltje die hij met een hand vangt. jonglerend op de punt van het bootje. het is een nachtzwaluw, grote kop, grote bek. we bekijken hem van dichtbij en schijnen met eigen lantaarns bij. daarna vangt de gids met twee handen deze keer een jonge zwarte kaaiman. prachtig wit van onderen en imponerend vijftig tinten zwart op de rug. van dichtbij te bekijken in het donker van de amazone.
het volgende slachtoffer is een eenjarige varkentjesroze cobra slang. dikke kop en super dun een meter lang lijf. een dikkopje maar dan groter.
de laatste klant is de boomkleefkikker. hij druipt van de glibber. van voren vier vingers van achter vijf aan elke poot.
helemaal voldaan schuiven we snel de hangmat in.
en worden om vijf uur wakker van een hoosbui... tropische regenbui?

• 02 April 2017 - 12:33

Ali Bos:

Ik lees het al: gaat prima daar, wij genieten een beetje mee.
    Staan jullie lichamen inmiddels in een kromte na die nachtjes in een hangmat?
    Of valt het mee? Toch wat anders als een bed.

• 02 April 2017 - 18:05

Elma:

Herma, wat komt al ons schrijfgeoefen je nu goed van pas .Ik merk dat al deze recht-ui-thet--hart-geschriften weinig verbetering behoeven: wat zet je beeldend sferen en scenes nee. Weemoedig waan ik mij een beetje thuis. Wat een heerlijke belevenissen allemaal. Hebben jullie muskietennetten over de hangmatten heen? Ik reis een met je mee. Elma

• 03 April 2017 - 08:40

Ria Pouw:

Volg jullie foto,s en verhalen op de voet.
    Als ik het zo lees is Madagaskar ook een prachtige reis voor jullie.
    Sorry, eerst deze spannende avonturen......