Woensdag 20 April 2016, Barbecuen in een restauran - Reisverslag uit Thôn Ðiền Hạ, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu Woensdag 20 April 2016, Barbecuen in een restauran - Reisverslag uit Thôn Ðiền Hạ, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu

Woensdag 20 April 2016, Barbecuen in een restauran

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 April 2016 | Vietnam, Thôn Ðiền Hạ

Na een korte busrit brengt de chauffeur ons van het treinstation naar het hotel in Nha Trang. Nha Trang blijkt een redelijk moderne badplaats te zijn geworden, met een fraai tropisch strand, helaas ook met hoge flats met dure hotels en appartementen. Blijkbaar overspoelen Russen dit plaatsje met grote regelmaat, veelal worden we in het Russisch aangesproken door andere toeristen die dan verbaast reageren dat we ze niet begrijpen. We kunnen, ondanks het vroege uur, gelijk in onze hotelkamer, dat is een feest, douchen dus, en we gaan daarna ontbijten in het restaurant van het hotel. Vervolgens wandelen we de boulevard op, waar het, ondanks het vroege tijdstip al waanzinnig heet is.

We drinken een kopje koffie in de schaduw en wandelen vervolgens naar één van de twee grootste bezienswaardigheden van Nha Trang, de katholieke kerk. Deze is een in het begin van de 30-er jaren door Fransen gebouwde kathedraal, die is opgetrokken in Frans-gotische stijl. Hij komt zeer robuust over, maar wij vinden hem toch een beetje saai. Gelukkig waait het wel een beetje in de kerk, dus kunnen we wat afkoelen. We besluiten terug te gaan naar het hotel, en gaan dan na een korte pauze naar het strand voor de lunch.

Inmiddels is een stevige bries opgestoken, het is nu heerlijk toeven op het strand. Toch gaan we na de lunch naar de Long Son Pagode, een flink eind tippelen. Eerst stoppen we bij een moderne katholieke kerk waar net een huwelijk plaats vindt. Marijke wordt uitgenodigd om in de kerk plaats te nemen, terwijl Jos buiten een sigaartje opsteekt. Gedurende de lange preek, waar Marijke niets van verstaat, besluiten we dan ook om verder te gaan richting de pagode, maar niet nadat we diverse foto's maken van spelende kinderen in scholen langs de weg. Na een lastig kruispunt te hebben overgestoken lopen we door een smalle weg door het authentieke Nha Trang. Overal ruiken we etenslucht gecombineerd met de geuren van wierookstokjes.

De Long Songpagode blijkt meer te zijn dan alleen een pagode. De pagode ziet er fraai uit na diverse restauraties om stormschade te herstellen (voor het laatst in 1940). De pagode is nu gewijd aan de vele boeddhistische monniken die de dood vonden tijdens het bewind van dictator president Ngo Dinh Diem, en wordt nog altijd bewoond door monniken. Via 150 traptreden bereiken we een 14m hoog boeddhabeeld, mooi wit, met mooi uitzicht over Nha Trang. Halverwege ligt nog een andere grote witte Boeddha, gemaakt door een Thaise ambachtsman in 2003.

Als we teruglopen naar de brede weg, horen we onderweg nog boeddhistisch gezang door zo'n 30 vrouwen in een soort huiskamer aan de rand van de straat, leuk om te zien en te horen, ernaast wordt het nodige eten klaar gemaakt. We nemen de taxi terug naar het hotel, en trakteren onszelf op een biertje. We hebben meer dan 10km gelopen in de hitte, nu mag het wel.

Om zeven uur vertrekken we met de Djoser groep in taxi's naar het barbecue restaurant. Het blijkt dat kleine stenen barbecues op tafel worden gezet terwijl deze gloeiend heet zijn. Het lopen met zo'n barbecue is natuurlijk lastig, er lopen veel kinderen in de zaak, het lijkt ons niet dat dit in Nederland zou worden goedgekeurd. Desalniettemin is het eten lekker met gamba's, tonijn, kip en nog meer. Het bier smaakt goed, want het is natuurlijk ook flink warm, hoewel de voorzijde van het restaurant volledig open is. Na afloop rijden we terug in taxi's en besluiten we met een deel van de groep nog even gezellig een biertje te drinken op het strand.

Het is toch nog laat geworden maar het was een heerlijke dag.

• 21 April 2016 - 07:49

Nellie:

Ha verre reizigers, dat is nog eens een leuk mailtje op de vroege donderdagmorgen, een vers reisverslag uit Vietnam. Gelukkig weer met de door Jos altijd zo beeldend beschreven mix van exotische activiteiten, biertjes en voedzame maaltijden. In combinatie met de foto's die Marijke de wereld instuurt krijg ik een mooi beeld van jullie avonturen! Ik ben er blij mee! Zoen van Nellie

• 22 April 2016 - 20:16

Wietske:

ha vakantiegangers!

ik moet toch even melden dat je hier ook kan bbq-en in een restaurant met bbq-tje op tafel. Heb ik pas gedaan in scheveningen, maar dat van jullie klonk lekkerder!

liefs van ons!

• 25 April 2016 - 14:47

Truus:

Leuk om jullie verslagen te lezen, heb met dit snertweer niks anders te doen.