Met onze taxi met chauffeur naar Ubud - Reisverslag uit Pabeansanur, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Met onze taxi met chauffeur naar Ubud - Reisverslag uit Pabeansanur, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Met onze taxi met chauffeur naar Ubud

Door: jozeph

Blijf op de hoogte en volg Jos

20 Maart 2012 | Indonesië, Pabeansanur

Onze tweede dag op Bali begint weer vroeg; na het ontbijt (eitje met spek) bellen we onze reisagent want vandaag huren we een eigen taxi. Vroeger dan verwacht komt de taxi aan met chauffeur Yohman en we vertrekken om 10 uur richting Ubud. Natuurlijk willen we de nodige tussenstops maken. We beginnen bij een hele grote Batik shop en kijken onze ogen uit. Heel veel kleding voor mannen en ook kleedjes, van prachtige maar ook dure makelij. Ook indrukwekkend is de eerste verdieping waar een enorme hoeveelheid (wand)schilderingen van batik hangen. De een is nog mooier dan de ander, maar niet goedkoop! Uiteindelijk mogen de mannen dan toch een blouse kopen. Hij is wel erg duur dus mogen de mannen er ieder één. Al snel rijden we verder naar onze volgende stop, een zilver juwelier. Opnieuw heel indrukwekkend hoe alles met de hand gemaakt wordt, het ene is nog mooier dan het ander. We rijden verder naar een winkel met houtsnijwerk, met zelfgemaakte beelden van klein tot heel groot, o.a. ebbenhout, krokillenhout en mahonie. Wat een enorme kunstenaars, soms onvoorstelbaar hoe het gemaakt wordt. We rijden verder naar onze lunch op een zeer speciale plek, uitzicht op een rivier en rijstveld en dal, ronduit schilderachtig. Bij binnenkomst worden we verwelkomt met een klap op een heel grote gamelan. Bij het eten besluiten Marijke en Rina een glaasje rijstwijn te nemen, arak. Het wijntje in een groot glas was ietsje sterker dan een gewoon wijntje, dus werden we extra vrolijk. Bij vertrek mogen we ook zelf nog op de gamelan slaan. Hierna rijden we door naar een fotostop , het mooiste rijstveld uitzicht in Ubud. We maken leuke foto 's en een filmpje. Hierna gaan we eindelijk naar het centrum van Ubud. We lopen een beetje rond en zien Hindoe-activiteiten bij een tempel in aanloop naar het grote feest. Er worden veel offers binnengebracht, waarbij de offers eerst worden gezegend voordat de tempel wordt betreden. Wij mogen er niet in. In het voorbijgaan zien we ook enorme fruitmanden die voor de offers zijn. Die fruitmanden worden vervoerd op brommers en op hoofden van de dames. Het gaat allemaal goed. We willen ook nog geld pinnen, maar geen enkel apparaat in Ubud werkt. Het is inmiddels laat dus we gaan terug naar het hotel. Dat denken we althans want de chauffeur brengt ons naar een prachtige verzameling schilderijen. Het is enorm imponerend, zowel abstract als realistisch, groot en klein. Ook zien we bijzonder fraaie lijsten met houtsnijwerk. Een fraaie afsluiting van ons bezoek aan het kunstenaarsdorp Ubud. We rijden nu echt terug naar ons hotel, en gaan ons verkleden voor het diner. Maar eerst zien we Gert, de lokale NRV agent, die op ons zit te wachten en ons op leuke ideeën brengt. Het lijkt afgesproken werk maar het begint opnieuw te regenen, dus wanneer we naar het diner wandelen moeten we opnieuw aan de paraplu, maar eerst naar de pinautomaten. Gelukkig werken ze hier wel. We eten in een heel gezellig restaurant met live muziek, en vragen een aantal nummers aan. Te snel stopt de muziek en is het tijd om terug te gaan naar het hotel. We gaan op tijd naar bed, want morgen moeten we vroeg op voor het fietsen.