Van Bukit Lawang naar Brastagi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Van Bukit Lawang naar Brastagi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Van Bukit Lawang naar Brastagi

Door: jozeph

Blijf op de hoogte en volg Jos

11 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

We gaan vandaag op weg naar het Toba meer. Dat is een lange route, dus maken we een tussenstop in Brastagi. We zien 's morgens bij het busje opnieuw Ambri die ons verder zal rijden. We rijden eerst naar Medan (er is geen fatsoenlijke rechtstreekse route naar Brastagi). Onderweg zien we grote palmolie plantages van Engelsen en Maleiersi, sommige met verse aanplant. Zodra we in Medan aankomen kunnen we geld en alcoholvoorraad aanvullen. Onderweg stoppen we ook nog even voor de zoon van Naher want die heeft een pakje overheerlijke koffie (kopi Luwak Sileuleu) van de Civet kat gekocht, die Naher later voor ons zal schenken. We rijden Medan weer uit in de richting van Brastagi. Na een flink stuk rijden stoppen we bij een brug waar we veel dagjes mensen bij de rivier zien (het is zondag). Zij zien ons ook en zwaaien ons hartelijk toe en willen graag op de foto. Er zijn veel mensen in het water en er wordt Gebarbecued. We rijden door naar het restaurant, een Chinees restaurant waar we veel te veel te eten krijgen. Terwijl we eten barst een enorme regenbui los die zelfs tot een flinke bui leidt in het restaurant, naar later blijkt hoort dat zo. Het eten was erg lekker, zelfs Jos vindt de vis lekker. We rijden na het eten verder en gaan de slingerwegen op want we moeten omhoog naar 1100 meter. We komen in Brastagi aan en rijden door naar een uitzichtplek die ook druk bezocht wordt door dagjesmensen. Hier zien we twee vulkanen (Sibayak en Sinabung) die rondom Brastagi liggen. Helaas is het heiig (het regent gelukkig niet meer), maar het blijft indrukwekkend. Natuurlijk moeten we weer op de foto met de dagjesmensen, vooral Rina en Marijke zijn populair. We rijden door naar de lokale markt waar we slippers voor Marijke kopen, en ook exotisch fruit op een fantastische fruitmarkt. Fruit en groente worden volop gekweekt rondom Bastagi, dat hebben we reeds gezien. We merken al dat het hier koeler is, dat geldt ook voor het nieuwe en prachtige hotel. Hier hebben we voor het eerst weer warm water, waar we direct gebruik van maken door een warme douche. Kees en Rina hebben nog energie om een rondje rondom het hotel te maken, maar Jos en Marijke blijven op de kamer tot het diner. We zaten nog vol van de lunch dus besluiten het rustig aan te doen en bestellen een clubsandwich. Dit was onvoldoende dus er komt nog een pannenkoek bij. Alleen Jos is verstandig, die had direct sla en spaghetti genomen en kon het gniffelen niet nalaten. Na een kop koffie gaan we naar bed want morgen moeten we er weer vroeg uit.