Naar Belem en over grondmist - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Jos - WaarBenJij.nu Naar Belem en over grondmist - Reisverslag uit Belém, Brazilië van Jos - WaarBenJij.nu

Naar Belem en over grondmist

Blijf op de hoogte en volg Jos

29 Maart 2017 | Brazilië, Belém

Dinsdag 28 maart

De volgende morgen staan we om kwart over drie op, zachtjes de carnavalshit Brazil - la-la-la-la-la-la-la neuriënd, en na een vlotte douche gaan we snel naar buiten waar de taxi ons naar Schiphol zal rijden. Met plezier wachten we buiten onder een heldere sterrenhemel om 04.10 op de taxi. die komt precies op tijd met een prachtige mercedesbus. Kosten 25 euro en 70 cent... onze flappen willen ook wel vliegen!
In de vertrekhal checken we rap in, alle koffers mogen zonder pardon mee.
Het venijn zit em in het keramische mesje dat marijke toch stiekem als wapen voor je weet maar nooit mee wil smokkelen in de handbagage. Ze gooien em weg! sneu hoor.
Hoog tijd voor koffie met een witte bonbon bij de chocoladebar omdat de starbucks overvol zit. We nemen er als ontbijt een lekkere vette krentenbol bij, niet beboterd.
Als we een half uur later dan gepland geplaceerd in het TAP toestel zitten komt de zon langzaam op. Toch blijkt het in Lissabon een soort van noodweer te zijn (Grondmist). We moeten een uur in het toestel wachten op de toestemming om op te stijgen, maar daar gaan we dan eindelijk de lucht in en wordt Nederland, Barendrecht ook, heel klein onder ons. In het vliegtuig spotten we onze eerste, bekende en nu nog onbekende, medereizigers.
We zien de Pyreneeën in al hun glorie beneden ons. Strakke lijnen in het gebergte en mooie stralende sneeuwtoppen als versiering.
In Lissabon is het bewolkt, dicht bewolkt, later blijkt het dichte grondmist te zijn, en het is er maar 10 graden celsius.... Zodra we door de wolken zakken, met het landingsgestel al uit, staan we meteen aan de grond op een groot grijs vliegveld waar we gewoon aldoor doorlopen tot we weer koffie vinden. Ja lekker. De dames worden op latte getrakteerd en gaan snel daarna de verleidelijke winkeltjes af. Herma koopt een amazonegroen shirt en dan fluks naar de transfer voor Belem Brazilië. De laatste krentenbol, het is nu echt wel lunchtijd voor ons, gaat er lekker in bij de gate.
Na een bustour met sightseeiing over het vliegveld, door tunnels en langs viaducten, vertrekken we precies op tijd. De vlucht zal acht uur duren. Voor al die inspanning nemen we gewoon, te gewoon misschien, twee mooie portugese rode wijntjes bij de royale en gevarieerde lunch: rijst met gehaktballen, champignonsalade met verse tuinkruiden, bietensalade met gerookte kip, bolletje bruin met boter en een glibber custard met abrikozenkleur en dito smaakje als dessert. Maar het smaakt altijd lekker als je het zomaar uitgereikt krijgt. De vlucht wordt een beetje verstoord door jengelende blagen, maar vlak bij ons zit een schatje die heel lief speelt, slaapt en een beetje door de gangpaden heen rent. Na een broodje landen we snel op het vliegveld van Belem, waar we al worstelend door de douane gaan. We ontmoeten Chris en de andere medereizigers, een gezellig stel, met twee heuse niet Nederlands sprekende Duitse medereizigers in de groep, leuk hoor! Na een korte rit in de bus komen we in ons hotel aan, waar we ons opfrissen, en daarna een korte introductie krijgen van Chris over de reis. We eten daarna nog een hapje, hebben moeite om drinkwater te vinden, maar dat lukt bij een kleine straatverkoper (water uit de kraan is niet drinkbaar), en gaan dan ons mandje in.
Het is niet helemaal zeker dat we de komende dagen internet hebben, in dat geval komen de verslagen later.

• 29 Maart 2017 - 09:05

Truus De Kat:

Jullie zijn in ieder geval op de startplaats. Nu een beetje acclimatiseren, en de reis kan beginnen, veel plezier. Ik kijk uit naar jullie verhalen.

• 29 Maart 2017 - 11:19

Marijke:

We zijn weer op reis, gezellig om te lezen en ik kijk uit naar de volgende episode :)

• 29 Maart 2017 - 12:28

Bert:

Veel plezier gewenst met de vakantie.
    We zullen goed op Noortje passen .
    Lea en Bert

• 29 Maart 2017 - 18:05

Tom En Jet.:

Fijn jullie verhalen te lezen! Heel veel plezier!!!

• 29 Maart 2017 - 22:16

Leonie:

Heerlijk om jullie ervaringen te delen.Reizen maakt gelukkig.Ervaringen zijn veel belangrijker dan bezittingen...Ben alweer benieuwd naar komende verslagen.

• 30 Maart 2017 - 06:41

Xandra:

Hoi Marijke, zittend in de heerlijke avondzon in Yuma Arizona lees ik jullie verslag.....veel plezier gewenst en ja....WiFi vinden wordt een uitdaging hoor maar komt altijd weer goed.
    Enjoy!!!!

• 30 Maart 2017 - 06:41

Xandra:

Enjoy!!!!

• 30 Maart 2017 - 12:41

Kees En Rina:

Wat is reizen toch ontzettend leuk. Veel zien en beleven. Maak maar veel foto's. We horen graag alle verhalen, uiteraard ook met een wijntje erbij, ha ha. Heel veel plezier en lieve groet van ons.

• 31 Maart 2017 - 20:22

Ria Pouw:

Inderdaad. Ik lees dat ervaringen belangrijker zijn dan bezittingen. Volgens mij waar!
    Maak er weer een belevenis van en ik volg jullie op de "voet".
    Hoop dat jullie WIFI wel tegenkomen....