Het dorpsplein - Reisverslag uit Portariá, Griekenland van Jos - WaarBenJij.nu Het dorpsplein - Reisverslag uit Portariá, Griekenland van Jos - WaarBenJij.nu

Het dorpsplein

Blijf op de hoogte en volg Jos

17 September 2016 | Griekenland, Portariá

Vrijdag 16 september 2016

Vandaag een rustige dag. We staan wat later op en eten ons ontbijt met veel zoetige lekkernijen. We drinken een kopje koffie onder het bladerdak van de kastanje in de tuin. We wandelen vandaag naar een dorpje verderop, Makrinitsa, waar in een lange straat met kleine winkeltjes kruiden, thee, souvenirs, enzovoort te koop worden aangeboden. Auto's zie je hier niet, want die moeten bij de ingang van het dorp worden geparkeerd. Hoewel de wandeling van 4km langs de gewone weg gaat, is dat niet storend want er is nauwelijks verkeer, er is af en toe beschutting, en we hebben regelmatig een fantastisch uitzicht op Volos en de zee. Het is nog rustig als we het dorp betreden, we wandelen rustig naar het dorpsplein. Hier vinden we een klein kerkje uit de 18de eeuw met een iconostase. Dit kerkje, zo lezen we, was oorspronkelijk met gewelven gebouwd, maar na een aardbeving en bijbehorende instorting werden de gewelven vervangen door een houten versie. Wat op het dorpsplein vooral opvalt zijn de enorme bomen, waarbij een plataan zelfs geen binnenste meer heeft en toch nog fier overeind staat. Voor hoelang nog? Het is aangenaam warm, en we nemen een drankje bij een klein kroegje met mooi uitzicht over de baai. Er is hier totaal geen haast, en we genieten van de rust. Op een zeer smal terrasje nemen we lunch, waar blijkt dat de ober niet alleen ober maar ook kok is. Hij loopt zich uit de naad, maar het smaakt uitstekend. In de winkeltjes kopen de Marijkes thee, waarna we terug wandelen en Theo en Jos in het zeer koude zwembad verkoeling zoeken. 'S avonds willen we weer dineren in hetzelfde restaurant als gisteren, maar dat kan niet want er is een bruiloft. We krijgen wel een Ouzo mee voor onder de platanen met uitzicht op de zonsondergang. Het is een beeld van uiterste gastvrijheid, waarbij we ook nog een klein schaaltje met salade krijgen en opnieuw de voortreffelijke olijven die we gisteren al hadden goedgekeurd. We eten nu in een restaurant vlak bij ons hotel, ook weer prima en overvol. Toen wij gisteren het dorpje in reden leek het wat slaperig, maar niets is minder waar. Het is druk en veel restaurantjes zitten overvol. Het is een gezellige bedoening. We gaan op tijd naar bed want morgen gaan we weer verder.

• 17 September 2016 - 15:14

Femke:

Klinkt allemaal heerlijk. Ik ben wel een beetje jaloers. Hier regent het, het lijkt erop dat de zomer ons nu echt gaan verlaten. Dus geniet er nog even van!
    Dikke kus,
    Fem