De opgravingen bij Delphi - Reisverslag uit Kalampáka, Griekenland van Jos - WaarBenJij.nu De opgravingen bij Delphi - Reisverslag uit Kalampáka, Griekenland van Jos - WaarBenJij.nu

De opgravingen bij Delphi

Blijf op de hoogte en volg Jos

15 September 2016 | Griekenland, Kalampáka

Woensdag 14 september 2016
Al vroeg vertrekken we na een goed ontbijt uit ons hotel in Arachova (hotel Ellinon Thea). We hebben zoals verwacht prima geslapen. We vertrekken al vroeg naar Delfi voor een bezoek aan de opgravingen. We denken vroeg te zijn, maar we zien al veel bussen, maar het is uiteindelijk niet opvallend druk.

Na het parkeren lopen we met onze kaartjes eerst naar de opgravingen. Het is nog niet overdreven warm, en we moeten straks nog flink klimmen. Het gebied is door talloze aardbevingen flink door elkaar geschut, en veel van dit complex rondom de oppergod Zeus en zijn zoon Apolla staat niet meer overeind. Slechts de herbouwde offertempel van de stad Athene (in 1909) en een aantal zuilen van de Apollo tempel staan nog fier overeind. Door de eeuwen zijn veel kunstschatten gestolen, en wat nog teruggevonden werd is veelal zwaar beschadigd opgeslagen in een groot museum op het terrein dat we later bezoeken. Toch lukt het ons aan de hand van ons boek en de zichtbare restanten om een goed beeld te krijgen van dit grote complex.

Bij de ingang komen we op een vierkant plein waar vroeger offers gekocht konden worden voor de goden. Er loopt een pad over het gebied, dat dateert van de 6e eeuw voor Christus tot de 2e eeuw na Christus, dat vroeger bewandeld werd door de priesters en bezoekers. Na het vierkante plein betreden we het "heilige" complex, waar allereerst de restanten te zien zijn van de offer tempels van diverse steden en eilanden. Een ronde steen, een replica van de oorspronkelijke "Omulus", symboliseert het centrum van de aarde. De oorspronkelijke steen lag in het centrum van de Apollo tempel, en was daar door toedoen van Zeus terechtgekomen, zo vertelt de overlevering. We wandelen langs steenrestanten met wachtplaatsen voor de priesters en de slangenpilaar naar de Apollotempel. Ondanks dat er slechts 1 zuil volledig overeind staat, komt toch de indrukwekkende grootte van de tempel wel op ons over. Helaas zien we niet de geheime spleet waar hallucinerende dampen naar boven kwamen die ervoor zorgden dat een priesteres onduidelijke opmerkingen maakte die vervolgens door priesters werden vertaald tot zinnige boodschappen van Zeus niet. Verderop naar boven zien we het halfronde theater, nog redelijk in tact, en helemaal boven een langwerpig stadion waar atleten sportten. Het stadion, waar zo'n 6500 toeschouwers konden komen, was deels uitgehakt uit de rotsen, en is nog in prima staat. Tot slot bezoeken we het museum waar veel van de gevonden beelden, voorstellingen en restanten van offergaven te zien zijn. Indrukwekkend zijn afbeeldingen van een Sfynx, goden en atleten. In dit museum zou je makkelijk een hele dag kunnen dwalen, en het valt op hoeveel nauwkeurigheid er in die tijd al in de beelden werd gelegd en nu nog zichtbaar is, soms meer dan 2400 jaar later.

We rijden na het museum richting Kalambaka waar we morgen kloosters zullen bezoeken. De weg is eenvoudig en na een korte lunch in de auto komen we rond 5 uur in de middag aan in ons Guesthouse Agia Triada, opnieuw heel fraai. De Nederlandse eigenares vertelt ons over de te bezoeken kloosters, en ook dat vandaag een processie zal worden gehouden in het dorp. We wandelen dan ook snel naar het centrum van het dorp, waar we de Byzantijnse kerk, Kimmiseoss tis Theotokou, snel vinden. Voor de kerk staat een kmuziekkapel en een groep militairen braaf te wachten op wat er komen gaat, terwijl de kerkgangers en kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders de kerk binnen druppelen. De kerk is binnen heel fraai en kleurrijk met veel schilderingen en schilderijen. Het valt op dat de kerkgangers diverse schilderijen tot driemaal toe kussen. Terug buiten wachten we op de hoogste Byzantijnse voorganger die onder het luiden van de klokken, veel tromgeroffel en het in gelid staande groepje militairen wordt begroet. Daarna begint de dienst in de kerk die wij niet afwachten.
We gaan eten bij de man van onze pensionhoudster en zien daar de processie anderhalf uur later langs komen. Na het eten zijn er nog volop toespraken op het dorpsplein waar wij niets van begrijpen. We betalen nog veel te veel voor een kopje koffie en ijs op dit plein. Terug bij het Guesthouse roken we nog een sigaartje alvorens te gaan slapen.

• 15 September 2016 - 20:02

Nellie:

Ha vakantiegangers, zoals altijd is het weer fijn mee te kunnen lezen met de levendige verhalen die Jos schrijft over jullie avonturen. De melding dat jullie 's avonds een truitje nodig hadden wekte hier jaloezie op. Nooit gedacht dat we het in september te heet zouden vinden op de camping. We wensen jullie een mooie rondreis, vol bezienswaardigheden, hap, drank en 's avonds een sigaartje. Mazzel en zoen, Joost en Nellie