Donderdag 21 april 2016, visserszonen maken strand - Reisverslag uit Quàng Hi, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu Donderdag 21 april 2016, visserszonen maken strand - Reisverslag uit Quàng Hi, Vietnam van Jos - WaarBenJij.nu

Donderdag 21 april 2016, visserszonen maken strand

Blijf op de hoogte en volg Jos

22 April 2016 | Vietnam, Quàng Hi

Na het ontbijt vertrekken we naar het noorden en stoppen na 15 minuten bij de Po Nagar Chamtorens. Deze tempel is een van de belangrijkste Chamcomplexen in Vietnam (Cham is een bevolkingsgroep in Vietnam en omliggende landen) gewijd aan de godin Po Yan Inu Nagar, en is gebouwd in de 8ste eeuw. Van de oorspronkelijke 8 torens staan er nog 4 overeind, en ze zien er in redelijk goede staat uit. Ondanks de vroegte is het warm wanneer we de trappen betreden, er zijn ook al veel toeristen. De vier tempels zijn nog in gebruik, en we moeten fatsoenlijk gekleed zijn. Binnen mogen er geen foto's gemaakt worden. Aan de buitenzijde zien we onder andere de Garuda vogel. Het geheel ademt een mystieke sfeer uit, ondanks de Russische toeristen die alle verbodsborden negeren, het doet mij een beetje denken aan de sfeer die werd opgeroepen in het spel Atlantis op de computer (zoals ook een zuilenrij). Vanaf het plateau is er een mooi uitzicht over de haven van Nha Trang, met al haar vissersboten, en de twee bruggen.

We rijden verder noordwaarts, en maken nog een foto stop bij een andere haven met vissersboten van schilderachtige kwaliteiten. Het valt iedere keer opnieuw op hoeveel kleuren er gebruikt worden. We zien ook de ronde roeibootjes, er liggen ook wat nieuwe op de kade, hetgeen uiteraard voor foto's wordt gebruikt.

De koffie stop is bijzonder. Het restaurant ligt aan een bounty baai met een klein water stroompje met kleine visjes, en een hagelwit zandstrand, de temperatuur past er prima bij. In de zee liggen vele visnetten die je kunt herkennen aan de witte knoppen in het water (van een afstand lijken het knoppen). Na de koffie met een sesam koekje van Tee, rijden we verder noordwaarts. Het verkeer is hier ronduit verrassend. Vrachtauto's die inhalen op de meest onmogelijke plekken, water dat uit de bergen komt en gebruikt kan worden om vrachtauto's te wassen en de motoren te koelen, en open vrachtauto's vol varkens die zich puffend moeten koel houden. Af en toe worden ook de varkens nat gespoten.

Wanneer we bijna bij de lunch locatie zijn, is er een wegonderbreking waar een stuk asfalt wordt vervangen. We staan nogal lang stil (het lijkt altijd langer), en plotseling verandert de omgeving in een chaotisch wachtende groep vrachtauto's, busjes enzovoort die links en rechts schots en scheef op de weg staan. Wanneer we eindelijk verder kunnen gaat alles weer goed de weg op. Na de lunch rijden we langs een klein vissersdorpje waar we stoppen voor een bezoek. Door een wirwar van steegjes, allen te breed voor een auto, een brommer gaat maar net, bereiken we het strand waar we plotseling heel veel vissersschepen zien, veelgekleurd als altijd. Veel bewoners zitten aan het strand en de vissers bereiden zich voor op de vaart. Ze gaan gevieren in de kleine ronde bootjes door de branding naar de vissersboten om de hele nacht te gaan vissen. Ondertussen spelen jongens en meisjes in de branding, en halen de vreemdste capriolen uit voor de video. Je kunt hier uren kijken, maar uiteindelijk gaan we terug naar de bus voor het laatste stuk naar het hotel.

Hotel Khach San Hai Au in Quy Nhon is een hoog hotel aan het strand. We zitten op de tiende verdieping en hebben een mooi uitzicht over de zee. Na het eten drinken we nog een drankje in de bar op de bovenste verdieping van het hotel. Dit is een openlucht bar met fraai uitzicht op de omgeving. Na het sigaartje is het tijd om naar bed te gaan, want morgen hebben we de langste reis dag van de vakantie, we rijden dan om 7 uur weg.