Dolfijnen en de Besakih tempel - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Dolfijnen en de Besakih tempel - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Dolfijnen en de Besakih tempel

Blijf op de hoogte en volg Jos

11 Maart 2013 | Indonesië, Candidasa

11 maart 2013
Vanmorgen was de wake up call om half zes, vandaag gaan we namelijk naar de dolfijnen kijken in Lovina. Dat is nog niet zo eenvoudig op vakantie, maar lukt toch. We worden op het strand opgewacht door de baas, die ons verwijst naar een van de eerste boten. De bootsman was zeer rap, en startte de motor onmiddellijk. Na ons een zwemvest gegeven te hebben varen we als eerste weg. De boot is een langwerpig soort hele diepe kano met twee dikke bamboebalken die ongeveer twee meter aan beide zijden van de boot bevestigd zijn, aangedreven door een uitwendige viertaktmotor. Dit maakt de boot extra stabiel. Het schemert nog, en de zonsopgang tijdens de vaart is prachtig. Al snel zijn we ver weg uit de kust, maar we zien geen dolfijnen. Ondertussen verzamelen zich meer boten, die voor het merendeel in oostelijke richting wegvaren. Wij blijven echter een beetje dobberen, totdat plotseling de bootsman vol gas geeft en in westelijke richting wegvaart. Na weer een stuk varen zien we de eerste dolfijnen die naar de oppervlakte komen. Alle bootjes, wij ook, racen naar de dolfijnen zodat we ze dichterbij kunnen zien. Zo snel als ze komen, zo snel verdwijnen ze weer, om een paar minuten later weer ergens anders te verschijnen. Dit spel gaat een tijd door, totdat de meeste boten terugkeren en wij als een van de weinige achterblijven. Wanneer de dolfijnen weer verschijnen zitter we er vlak bij, we kunnen ze bijna aanraken; links en rechts van de boot, een waar feest. Uiteindelijk gaan ook wij terug, en komen als laatste in het restaurant aan. Na het ontbijt worden we met onze koffers met golfkarretje terug gebracht naar de receptie, waar we worden opgewacht door onze gids Putu. We rijden eerst naar een stop met uitzicht op de Gulung Agung vulkaan waar we heel goed de gestolde lavastromen van een uitbarsting in de twintiger jaren van de vorige eeuw zien. Er groeit nog maar heel weinig op de lava, zelfs na 100 jaar. Bij de vulkaan ligt het Bratan meer, een meer dat een oude vulkaan gevuld heeft. Aan dit meer liggen 5 dorpjes, die oorspronkelijke Balinese dorpjes zijn. Deze dorpjes hebben een andere vorm van hindoeïsme, terwijl de normale hindoes worden verbrand, worden de overleden van deze 5 dorpjes onder de bomen neergelegd onder bamboestokken. Aan de andere kant van de weg groeien mandarijnen boompjes; dat hadden we nog nooit gezien. We rijden verder naar de grootste tempel van Bali, speciaal vandaag, vlak voor het Balinese nieuwjaar, is dit een speciaal bezoek. De tempel, de Besakih, ligt bij de Gunung Agung vulkaan, en ziet er zeer indrukwekkend uit. Het is een verzameling van 32 tempels, de een nog fraaier dan de andere. Het is niet te beschrijven hoe indrukwekkend dit complex is, het heeft dezelfde functie voor hindoes als Mekka voor moslims. Ook hier zien we veel offerende mensen. Wanneer we verder rijden zien we de eerste Ogo Ogo, grote poppen die een belangrijke rol spelen op de vooravond van Nyepi day, het Balinese nieuwjaar. We lunchen op een prachtlocatie met uitzicht op de rijstvelden, een prima lunch met de lekkerste saté. Na de lunch rijden we door naar ons hotel in Candidasa. We nemen hier afscheid van Putu. Het is een klein hotel rondom een zwembad met weer fraaie lodges. Na installeren in onze kamer doen we wat boodschappen en gaan dan wat drinken en dineren op een fraaie plek bij de zee. Na het eten nog een borrel bij het huis met wierook, kaarsjes, sigaar, whatsapp met nederland en dit verslag schrijven en dan naar bed.

• 11 Maart 2013 - 16:24

Nellie:

Beminden, wat een prachtig dolfijnenverhaal, een geweldige beloning voor zo vroeg uit bed. Ik ben ook blij te vernemen dat er eindelijk sate op het lunchmenu stond. ik begon me al zorgen te maken over mogelijke ondervoeding :-) Ik geniet zeer van deze reisverslagen!
    Mazzel en dikke zoen, Nellie