Snorkelen in een natuurreservaat - Reisverslag uit Banjar Celukbuluh, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Snorkelen in een natuurreservaat - Reisverslag uit Banjar Celukbuluh, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Snorkelen in een natuurreservaat

Blijf op de hoogte en volg Jos

10 Maart 2013 | Indonesië, Banjar Celukbuluh

Zondag 10 maart
Vanochtend bij het ontbijt een verrassing, dit keer geen ontbijt à la carte maar een buffet. Helaas al weer de laatste dag op dit mooie ressort Sri Asri in Permuteran. Bij de receptie staat Putu al te wachten, want we gaan heel vroeg naar het eiland Menjangan waar we gaan snorkelen. Menjangan ligt in west Bali, en we varen naar het eiland in 30 minuten. Het is stralend weer, en de tocht is een waar cadeau. Het is knerpend helder, en onze mede reizigers zijn allemaal heel vriendelijk (Australiërs). Bij aankomst trekken we onze uitrusting aan en gaan te water. Al snel ontvouwt zich een prachtige wereld met een veelvoud aan vissen en prachtig koraal, alles in de Bali zee. De mooiste vissen zien we, van diepblauw, tot veelkleurig en geel zwart. Plots valt de zeebodem weg in de diepte, we zien de bodem niet meer, en zien we weer andere schollen vissen. De naar beneden vallende zeebodem zit ook vol koraal. Marijke wordt af en toe gestoken door niet gevaarlijke kwallen. Jos en Rina zwemmen voor het eerst met zwemvinnen, dat valt nog niet mee. Marijke, de zwemjuf, geeft Jos nog instructie, daarna gaat het een stuk beter. Terwijl de wind toeneemt gaan we lunchen, dit keer op ons verzoek echte nasi, en dat smaakt hier in de volle zon heerlijk. We gaan na afloop terug op de boot. De boot is een houten geval met een buitenboord motor. Hij ziet er niet echt solide uit, maar het vaart goed. We gaan nog niet terug, maar varen naar een ander plek waar we in de luwte van het eiland verder snorkelen. Het is hier zo mogelijk nog mooier, en het duurt lang voordat we er genoeg van krijgen. Plots wil de schipper toch terug, want het weer dreigt om te slaan, in de verte zien we een lelijke bui. We varen snel terug en zien gelukkig geen druppel. We kleden ons om, wassen ons een beetje, en stappen dan in de auto die ons naar het volgende hotel brengt in Lovena. Hier gaan we morgen heel vroeg dolfijnen kijken (vertrek 6 uur in de ochtend), eerst nog even naar de flappentap en water en bier halen. De mannen halen geld en Rina en Marijke passeren een pasar en halen daar wat fruit. We mogen overal van proeven wat heerlijk en wat een rijkdom. Daarna lopen we nog even over het strand en genieten van de ondergaande zon. Onze magen beginnen te rommelen dus tijd om aan tafel te gaan. We eten een nasi goreng met kroepoek, Rina en Marijke nemen een cocktailtje en de mannen uiteraard een bintang. Tot slot van de dag sluiten we af met een sigaartje en een wierook plus bijlagen.