Zwetend door het regenwoud - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu Zwetend door het regenwoud - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Jos - WaarBenJij.nu

Zwetend door het regenwoud

Blijf op de hoogte en volg Jos

08 Maart 2013 | Indonesië, Pemuteran

Vrijdag 8 maart
We staan vandaag heel vroeg op, want we gaan vroeg wandelen in het Taman National Bali park, 1 van de nationale parken op Bali. Ondanks het wat benauwd overkomende hotel hebben we allemaal goed geslapen. Een ietwat karig ontbijt lieten we aanvullen met een eitje. Stipt om half acht staan we klaar en worden de koffers ingeladen in een andere auto die rechtstreeks naar het volgende hotel rijdt. Wij gaan met de andere auto naar het natuurpark waar we de ranger ontmoeten die ons rondleidt door het park. We besluiten om zoveel mogelijk achter te laten in de auto, want het is werkelijk snikheet en benauwd in het regenwoud. We lopen eerst langs een stukje zee waar we uitleg krijgen over de mangrove bomen en de appel chessnut tree, waarbij de vruchten van Tahitie komen (een van de andere benamingen). We zien ook krabbetjes die een lege schelp gebruiken als bescherming tegen vraatzuchtige roofvogels, een buitengewoon koddig gezicht. Het is aan de zee al warm, maar wanneer we het regenwoud ingaan neemt de temperatuur nog extra toe en worden we gevieren een top-fabrikant van zweet. Binnen de kortste keren gutst het zweet van ons af. We zien gigantische bomen, waaronder een vleermuis-boom, zo genoemd omdat de wortels de vorm hebben van vleermuis-vleugels. De lianen groeien in veel vormen, sommige in een prachtige spiraalvorm. Dat lianen heel sterk zijn laat de gids zien, die klimt naar boven in een liaan. Lianen parasiteren soms op een boom, en doden uiteindelijk de boom. We wandelen verder en zien het geraamte van een leguaan, die was opgegeten door een slang. Uiteindelijk heeft ook de slang het niet overleeft, volgens de gids heeft de leguaan geprobeerd zich naar buiten te graven voordat hij stikte, daarbij de maag van de slang kapot makend. Uiteindelijk een heel bloederig tafereel volgens de gids. We lopen verder door het regenwoud en zien veel prachtige planten en bomen, en moeten door een beekje lopen. Helaas zien we niet veel dieren, alleen een leguaan en vogels waaronder ijsvogel.. Moe maar voldaan komen we terug bij onze taxi, die ons brengt naar een haventje. De volgende verrassing ligt in het water, een primitieve boot die ons naar een prachtig zandstrand brengt waar ons een lunch wacht, erg lekker na onze wandeling. Na afloop wandelen we rond (we hadden geen zwembroek bij ons, helaas) en zien we een aparte reiger, prachtig aangespoeld koraal en grote schelpen. Hoewel we koraal en schelpen niet mogen terugnemen naar Nederland bewaren we ze toch voor de foto. We waden terug door het water naar de boot, en varen terug naar onze taxi, die ons naar het volgende hotel brengt. Daar wacht ons een ultieme verrassing, prachtige lodges, met veel luxe en opnieuw een buiten douche. Na een druk programma hebben we nog trek, en nemen we een pizza, met bier natuurlijk. We kunnen de drang naar de zee niet weerstaan, kleden ons snel om en nemen we een duik in zee en zwembad. Na afloop zitten we bij onze lodges, en drinken we onze borrel met een sigaartje. Vandaag dineren we aan het strand en kiezen we een Balinese rijsttafel. Hoewel deze heel anders is in vergelijking met de rijsttafel in Ubud was hij wederom geweldig. Na een lekker toetje, waarbij Rina en Marijke hadden gekozen voor gebakken banaan met cheddar kaas met ijs en slagroom, en Kees koos voor crepe met kokos en palmsuiker (gula), sluiten we af met een sigaartje, kaarsjes en wierook voor ons huisje. Opnieuw een dag vol belevenissen.